Yahyapour Reza Kalaei T, Jayrond . H, homan F. Predicting the quality of life based on experiential avoidance
and the meaning of life with the mediation of spiritual health in
mothers of blind and deaf children. J Except Educ 2024; 1 (179) : 4
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2613-fa.html
یحیی پور طاهره، جاریوند حمدالله، هومن فرزانه. مدل ساختاری کیفیت زندگی براساس اجتناب تجربی و معنای زندگی
با میانجیگری سلامت معنوی در مادران کودکان نابینا و ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 1 (179) :57-69
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2613-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
2- دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، Hamj6137@gmail.com
چکیده: (922 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین مدل ساختاری کیفیت زندگی براساس اجتناب تجربی، معنای زندگی با
میانجی گری سلامت معنوی در مادران کودکان نابینا و ناشنوا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، یک پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی مادران
کودکان نابینا و ناشنوای شهرستان خرم آباد در سال 1400 بود که با توجه به میانگین پژوهش های قبلی و نیز تعداد متغیرها،
جمعاً نمونه ای به حجم 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند درنظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل
پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت - فرم کوتاه ) 2005 (، پرسشنامه اجتناب تجربی ) 2011 (، پرسشنامه معنای
زندگی ) 2006 (، پرسشنامه سلامت معنوی ) 1982 ( بود. تحلیل داده ها با نسخه 24 نرم افزار SPSS و نسخه 24 نرم افزار
AMUS و با استفاده از روش تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری ) SEM ( انجام شد.
یافته ها: متغیرهای سلامت معنوی، معنای زندگی، اجتناب تجربی دارای تأثیر معنادار در پیش بینی کیفیت زندگی مادران
کودکان نابینا و ناشنوا داشتند ) 001 / P=0 (. همچنین سلامت معنوی رابطه بین اجتناب تجربی، معنای زندگی و کیفیت زندگی
مادران کودکان نابینا و ناشنوا را به صورت منفی و معنادار میانجیگری می کند.
نتیجه گیری: با توجه به تأثیرگذاری متغیرهای مورد مطالعه بر پیش بینی کیفیت زندگی مادران کودکان نابینا و ناشنوا، باید
برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های مناسب به منظور بهبود کیفیت زندگی مادران کودکان نابینا و ناشنوا به عمل آید.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1402/2/20 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/6/5 | انتشار: 1403/2/31 | انتشار الکترونیک: 1403/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول