جلد 5، شماره 118 - ( 5-1392 )                   شماره 118 صفحات 24-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati Alamdarloo G. Functional curriculum for student with intellectual disabilities. Exceptional Education. 2013; 5 (118) :24-35
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-26-fa.html
همتی علمدارلو قربان. برنامه‌درسی کارکردی برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 5 (118) :24-35

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-26-fa.html


دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
چکیده:   (9302 مشاهده)

هدف اصلی آموزش و پرورش دانش‏آموزان کم‌توان ذهنی عبارت است از رساندن آنها به یک استقلال نسبی فردی، اجتماعی و اقتصادی؛ به گونه‏ای که بتوانند ضمن احساس خود ارزشمندی، فرد مفیدی در جامعه باشند. تحقّق ‌این هدف مستلزم تدوین و ارائه برنامه‌های درسی مناسب برای کمک به گذار دانش‌آموزان از مدرسه به محیط کار و زندگی مستقلانه است. یکی از اقدامات اساسی در راستای دستیابی به هدف مذکور تدوین برنامه‌درسی کارکردی است. برنامه‌درسی کارکردی نوعی برنامه‌درسی است که مهارت‌های کارکردی مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در محیط‌های خانه، کار و جامعه را به آنان آموزش می‌دهد. به همین دلیل در این مقاله پس از ارایه مقدمه‌ای کوتاه در مورد برنامه‌درسی کارکردی، به تعریف و اهمیت برنامه‌درسی کارکردی پرداخته شده است. سپس تاریخچه برنامه‌درسی کارکردی به طور خلاصه ارایه شده است و پس از بحث در مورد مؤلفه‌های اصلی طراحی برنامه درسی کارکردی برای دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی، چند نمونه از برنامه‌های درسی کارکردی معرفی شده است و در پایان چگونگی آموزش برنامه‌درسی کارکردی مورد بحث قرار گرفته است.

متن کامل [PDF 585 kb]   (2578 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۶/۳۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول