جلد 5، شماره 177 - ( 10-1402 )                   شماره 177 صفحات 90-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimimoghadam H, jadidi Z. Analyzing teachers' lived experiences of students' stubbornness-disobedience phenomenon: a phenomenological study. J Except Educ 2024; 5 (177) : 6
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2587-fa.html
کریمی مقدم حسین، جدیدی زهرا. واکاوی تجارب زیسته معلمان از پدیده لجبازی - نافرمانی دانش‌آموزان: مطالعه پدیدارشناسی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 5 (177) :80-90

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2587-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، h_karimimoghadam@atu.ac.ir
2- دانشگاه آزاد_بجنورد
چکیده:   (461 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان لجباز - نافرمان قشقرق راه انداخته و با والدین خود مشاجره کرده و کینه توزانه عمل می کنند.
هدف پژوهش حاضر وا کاوی تجارب زیسته معلمان از پدیده لجبازی - نافرمانی دانش آموزان است.
روش بررسی: روش پژوهش براساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان با سابقه
تدریس در مدارس استثنایی بود. هشت نفر از معلمان با روش نمونه گیری در دسترس، جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای
جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت و پس از ضبط، مصاحبه ها
تبدیل به متن شده و مؤلفه های اصلی و فرعی استخراج گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد.
یافته ها: سه مؤلفه اصلی، پیشایندها )اشکال در تعامل با معلم، بحث و جنجال با هم کلاسی ها، گرسنگی، درجه سختی
تکلیف و بی علاقگی به محتوای کلاس(، پیامدها )افت تحصیلی، طردشدن، خشم و پرخاشگری و مشکل در روابط
بین فردی( و کنترل کننده ها )بازی های رایانه ای، تنبیه، استفاده از بهامُهر و جایزه، بازی، تماشای فیلم و نمایش، خواندن
قصه، شن بازی و برنامه نظم و انضباط(، یافته های بسیار مهم این مطالعه بودند.
نتیجه گیری: لجبازی - نافرمانی تأثیر بسزایی در عدم پیشرفت تحصیلی و بروز مشکلات ارتباطی در کلاس درس دارد و
ازاین رو باید مورد بررسی، تشخیص و مداخله بهنگام و مناسب قرار گیرند.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 285 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1401/12/21 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/10/25 | انتشار الکترونیک: 1402/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.