esmaeili R, Esteki M, Shahriari Ahmadi M. The Effectiveness of PARS and PARISA Cognitive
Rehabilitation Package on Cognitive Flexibility in Students
with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Except Educ 2024; 6 (178) : 4
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2553-fa.html
اسمعیلی رسول، استکی مهناز، شهریاری احمدی منصوره. مقایسه اثر بخشی بسته توا نبخشی شناختی پارس و پریسا بر انعطا فپذیری
شناختی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 6 (178) :45-60
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2553-fa.html
1- آموزش و پرورش
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، p.esteki@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده: (687 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی بسته توان بخشی شناختی پارس و پریسا بر انعطاف پذیری
شناختی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه پژوهش
حاضر دانش آموزان 9 تا 12 ساله پسر سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در سال تحصیلی 1400 - 1399
منطقه شبستر بود. تعداد 33 دانش آموز پسر 9 تا 12 ساله سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به
روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در 3 گروه 11 نفره همتا جایگزین شدند. در 2 گروه آزمایشی با استفاده از بسته های
توان بخشی شناختی پارس یا پریسا مداخلات توان بخشی در 14 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد. در گروه گواه هیچ مداخله ای
انجام نشد. در هر 3 گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پی گیری پس از 45 روز انجام شد. برای اندازه گیری انعطاف پذیری
شناختی از آزمون ردیابی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ناپارامتریک کروسکال_ والیس انجام گرفت.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کاربرد بسته توان بخشی شناختی پارس بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان
با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی اثربخش بود اما بسته توان بخشی شناختی پریسا بر انعطاف پذیری شناختی اثربخش
نبود اما بر بهبود زمان وا کنش اثربخش بود. نتایج آزمون پی گیری نشان داد در بیشتر مؤلفه ها اثربخشی بسته های توان بخشی
شناختی ماندگار بوده است. همچنین نتایج نشان داد، بسته توان بخشی شناختی پریسا در بهبود مؤلفه زمان وا کنش
اثربخشی بهتری نسبت به بسته توان بخشی شناختی پارس داشت.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
توان بخشي دریافت: 1401/9/21 | ویرایش نهایی: 1402/12/27 | پذیرش: 1402/7/17 | انتشار: 1402/12/27 | انتشار الکترونیک: 1402/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول