Mohammadi Kashka S, Abolghasemi A, Kafi masouleh S M. The effect of combining group play therapy with painting
on internalized and externalizing problems of children
with separation anxiety disorder. J Except Educ 2022; 5 (171) : 5
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2542-fa.html
1- دانشگاه گیلان ، somayehmohammadi.k98@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده: (1059 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی بر مشکلات درون نمود و برون نمود
کودکان با اختالل اضطراب جدایی بود.
روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش
کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم با اخت الل اضطراب جدایی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی 1399 بود. نمونه
پژوهش 30 کودک با اختالل اضطراب جدایی بود که به صورت در دسترس شناسایی و در 2 گروه آزمایشی و گواه )هر
گروه 15 نفر (. جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب جدایی مارچ و همکاران و پرسشنامه
مشکلات رفتاری-هیجانی آخنباخ استفاده شد. گروه آزمایشی در 10 جلسه 45 دقیقه ای ترکیب بازی درمانی گروهی با
نقاشی را دریافت کرد؛ و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری تجزیه
و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی منجر به کاهش مشکلات درون نمود و برون نمود
کودکان با اخت الل اضطراب جدایی شد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان از ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی
به عنوان روش درمانی مؤثر و مکمل در کنار سایر روش های دیگر برای ارتقاء س المت روانی و پیشگیری از مشکلات
رفتاری کودکان با اختالل اضطراب جدایی استفاده کرد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1401/8/1 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول