جلد 5، شماره 177 - ( 10-1402 )                   شماره 177 صفحات 62-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhanzadeh A A, kheiry H. Critical analytical study of different approachesin the treatment of anxiety in children and adolescents with an age range of 3 to 19 years: A systematic review study. J Except Educ 2024; 5 (177) : 4
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2453-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، خیری حکیمه. مطالعه تحلیلی انتقادی رویکردهای مختلف در درمان اضطراب کودکان و نوجوانان با دامنه سنی 3 تا 19 سال: مطالعه مروری نظام‌مند. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 5 (177) :47-62

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2453-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، khanzadehabbas@guilan.ac.ir
چکیده:   (376 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی مطالعه تحلیلی انتقادی رویکردهای مختلف در درمان اضطراب
کودکان و نوجوانان انجام شد.
روش: در پژوهش حاضر، با استفاده از جستجوی کلیدواژه های تخصصی A nxiety, Disorders, Treatment
Randomized Controlled Trial, children and adolescents 3 to 19 years old در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی
Google Scholar، PubMed، Scopus دربازه زمانی 2020 )از ماه ژانویه( تا 2021 )تا ماه دسامبر ( مورد جستجو قرار
گرفتند.
یافته ها: بررسی های انجام شده، حا کی از تأثیر درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر هدف و درمان های چهره
به چهره و حضوری بر کاهش اضطراب کودکان و نوجوانان با اخت اللات اضطرابی بود. همچنین درمان آموزش کنترل
توجه و تعدیل سوگیری توجه در کاهش اضطراب کودکان و نوجوانان مقاوم به درمان شناختی رفتاری، مؤثر بود. داروی
ضدافسردگی سرترالین نیز موجب کاهش اخت الل اضطرابی نشد. روش های حواس پرتی مختلف مانند کارت های
حواس پرتی، واقعیت مجازی، بازی های ویدیویی، حواس پرتی سمعی و بصری با هِد سِت، آمادگی روان شناختی قبل
از عمل جراحی از طریق کتابچه و تصویر، و بازی های آموزشی و هنردرمانی مانند نقاشی و موسیقی درمانی نیز در کاهش
اضطراب موقعیتی مؤثر بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، درمان های متنوعی را با توجه به سن و شرایط مراجع، برای کاهش اضطراب کودکان
می توان به کاربست.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 325 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1401/1/19 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1401/9/1 | انتشار: 1402/10/25 | انتشار الکترونیک: 1402/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.