پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 131 - ( خرداد 1394 )                   شماره 131 صفحات 57-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavakoli E. Explaining the Social Development of Children with Visual Impairment Problems from the Perspective of Attachment. Exceptional Education. 2015; 3 (131) :57-64
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-241-fa.html
توکلی الهام. مشکلات رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 3 (131) :57-64

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-241-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، elhamtavakoli1988@gmail.com
چکیده:   (4952 مشاهده)

زمینه: داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب از مهم‌ترین مؤلفه‌های شخصیت سالم است. همه نظریه‌ها و مکاتب روان‌شناسی درباره اهمیت ارتباطات اجتماعی بحث کرده‌اند. دلبستگی یکی از برجسته‌ترین مفاهیم روان‌شناسی معاصر است که به فرایند شکل‌گیری پیوندهای عاطفی اشاره دارد. روابط کودک با مراقبان در سال‌های نخستین زندگی به تشکیل الگوهای روانی ویژه ای منجر می‌شود که مبنای روابط بین فردی در بزرگسالی است.  

نتیجه گیری: مشکلات بینایی با محدود و دگرگون کردن دامنه تجربه‌های کودکان بر روی توانایی حرکت به اطراف، میزان کنترل محیط و ارتباط با آن، رشد شناختی و عاطفی این گروه تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین فقدان فرصت برای تجربه کامل در محیط، می‌تواند رشد شخصی و اجتماعی کودک با آسیب بینایی را با کاستی‌هایی رو به رو کند و به احساس بی‌کفایتی، وابستگی، عزت نفس پایین و سرانجام به مشکلات رشد اجتماعی، عاطفی و فردی منجر گردد. در این مقاله تلاش شده است تا با مروری بر ادبیات حوزه نابینایی، چگونگی رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی بررسی شود.
متن کامل [PDF 238 kb]   (3542 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول