جلد 5، شماره 171 - ( 10-1401 )                   شماره 171 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Chermahini S. Investigating the effectiveness of memory-based computer cognitive games in improving working memory and sustained attention of students with learning disability. J Except Educ 2022; 5 (171) : 4
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2387-fa.html
اکبری چرمهینی صغرا، ذوالقرنین مهوش، سبزی مهدیه. بررسی اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای مبتنی بر حافظه در بهبود حافظه فعال و توجه پایدار دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 5 (171) :47-56

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2387-fa.html


1- دانشگاه اراک ، akbariso@yahoo.com
2- دانشگاه اراک
چکیده:   (706 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: امروزه بررسی راهکارهایی جهت کمک به دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری از جمله حیطه های مورد
علاقه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای
مبتنی بر حافظه در بهبود حافظه فعال و توجه پایدار دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در اراک بود.
روش: روش این ژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. برای انجام این مطالعه، 18 دانش آموز
پایه دوم و سوم ابتدایی با ناتوان یهای یادگیری به روش نمون هگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه
آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برای اندازه گیری حافظه فعال، از خرده آزمون حافظه فعال وکسلر و تکلیف توجه پایدار استفاده
شد. گروه آزمایشی تحت مداخله بازی های شناختی ) 8 جلسه 30 دقیقه ای( قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین گروه های آزمایشی و گواه در عملکرد حافظه فعال
تفاوت معنا داری وجود دارد ، اما در توجه پایدار تفاوت معنادار نبود. نتایج به دست آمده تأثیر بازی شناختی بر عملکرد
حافظه فعال را نشان می دهد و این اثر به توجه منتقل نشده است.
نتیجه گیری: می توان گفت بازی های شناختی رایانه ایی مبتنی بر حافظه تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد حافظه
فعال در ناتوانی های یادگیری دارد و می تواند به عنوان یک روش مؤثر و مفید برای بهبود آن مورد استفاده قرار گیرد. اما
افزایش عملکرد حافظه فعال به توجه پایدار منتقل نشده است.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 356 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1400/8/16 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.