جلد 4، شماره 126 - ( 7-1393 )                   شماره 126 صفحات 67-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Holekian F, Holekian S. How can I teach Computer through creative methods to Mentally retarded children? (Action Research). J Except Educ 2014; 4 (126) :53-67
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-221-fa.html
حوله کیان فرناز، حوله کیان سعید. چگونه می‌توانم رایانه را به وسیلۀ روش‌های خلاق به کودکان کم توان ذهنی آموزش دهم؟ (اقدام‌پژوهی). تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 4 (126) :53-67

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-221-fa.html


1- آموزش و پرورش ، f_holekian@alumni.ut.ac.ir
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (11083 مشاهده)
زمینه: در دنیای کنونی یادگیری رایانه یکی از متغیرهای سواد محسوب می شود. از آنجا که آموزش استفاده از رایانه به کودکان کم توان ذهنی متفاوت از افراد عادی می باشد. هدف از این پژوهش، طراحی و اجرای روش های مبتکرانه برای آموزش رایانه به کودکان کم توان ذهنی و بررسی میزان اثربخشی این روش ها است. روش: پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نوع اقدام پژوهی می باشد. جامعۀ آماری تمامی دانش آموزان استثنایی گروه کم توان ذهنی استان همدان بودند؛ که با روش نمونه گیری هدفمند، 10 دانش آموز از پایۀ اول تا پنجم انتخاب و در گروه آزمایش قرار گرفتند. روش های استفاده شده برای آموزش رایانه در این اقدام پژوهی شامل: ساده ساختن مفاهیم و موضوعات آموزشی، استفاده از روش های مجسّم و عینی، استفاده از نرم افزارهای گوناگون، بازی ها و سرگرمی های مختلف، روش های متنوّع تکرار و تمرین و تلفیق مفاهیم درسی همراه با آموزش رایانه می باشند و برای آموزش دانش آموز معلول فلج مغزی هم از دو روش اختصاصی آموزش چندحسی و به کاربردن وسایل توان بخشی مخصوص استفاده شد. عملکرد دانش آموزان در شواهد یک و دو به صورت چک لیست اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: در تحلیل یافته ها مشخّص شد که روش های آموزشی معرفی شده، برای آموزش رایانه به کودکان کم توان ذهنی حدود 53 درصد مؤثر بوده اند. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که روش های معرفی شده برای آموزش رایانه به دانش آموزان کم توان ذهنی و کودکان عادی زیر 7 سال قابل استفاده می باشد.
متن کامل [PDF 456 kb]   (4453 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/11/1 | ویرایش نهایی: 1393/9/23 | پذیرش: 1393/2/12 | انتشار: 1393/4/24 | انتشار الکترونیک: 1393/4/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.