جلد 8، شماره 37 - ( 10-1383 )                   شماره 37 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available481. J Except Educ 2004; 8 (37)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1973-fa.html
موللی گیتا. تلفیق کودکان استثنایی، عنصر اصلی کلاس های مونته سوری (42تا 48-6-37- 1383). تعلیم و تربیت استثنایی. 1383; 8 (37)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1973-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2409 مشاهده)
روش مونته سوری مبتنی بر تعامل بین کودکان، مواد آموزشی مناسب و به‌ویژه مربیان است که این مربیان برنامه‌هایی طراحی می‌کنند و محیط را برای‌ برآوردن نیازهای مشاهده شده افراد،تسهیل می‌کنند هدف اصلی برنامه مونته سوری این است که به‌ هر کودک کمک کند تا در همه حیطه‌های زندگی برسد و در همه عمر یک‌"یادگیرنده‌"باشد. فعالیت‌های روزانه در کلاس مونته سوری براساس‌ نیازها،نقاط قوت و مراحل رشدی هر کودکی است که در برنامه‌ آموزشی انفرادی (IEP) برای هر کودک در نظر گرفته می‌شود- صرف‌نظر از این‌که کودک دچار ناتوانی یادگیری یا هر نوع اختلال‌ دیگر باشد یا خیر(انجمن مونته سوری امریکا،2004). هر عضو به سبب کمکی که به کل می‌کند دارای ارزش ویژه خود است و کودکان دارای نیازهای ویژه در موقعیتی قرار می‌گیرند که‌ با افراد بسیاری تعامل کنند،انگیزه‌هایشان تقویت شود و فرصت‌ یابد به مهارت‌های یادگیری خود در موقعیت‌های جدید عمومیت‌ بخشند و گاه نیز از آنان انتظار رود نقش مربی دوستان خود را بازی‌ کنند(انجمن مونته سوری امریکا،2004). همچنین در گروههایی با سنین متفاوت نیاز به استفاده از تاکید دکتر مونته سوری بر چند اصل بود :اهمیت احترام به هر کودک به عنوان‌ یک فرد،آگاهی کامل از روند رشد کودک و اینکه کودک را با دیده‌ای‌ حساس و دقیق مشاهده کنیم لوازم آموزشی بسیار متفاوتی در هر کلاس است که به منظور استفاده همه کودکان است و نه میانگین نیازهای گروه. در روش مونته سوری بسیاری از مفاهیم انتزاعی به صورتی‌ ملموس و عینی آموزش داده می‌شوند: برای کودکان دچار ناتوانی،استفاده از مواد آموزشی‌ مونته سوری معتقد بود که معرفی این‌ نظام تازه به آموزش و پرورش درواقع‌ کوششی است برای پیوند خانه و مدرسه.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روش تدريس
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1398/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.