پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 44 - ( 5-1384 )                   شماره 44 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available442. Exceptional Education. 2005; 3 (44)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1934-fa.html
قصبه آزیتا. بررسی و مقایسه نیازهای والدین دانش آموزان نابینا، و ناشنوا و عادی (12تا 17-2-44- 1384). تعلیم و تربیت استثنایی. 1384; 3 (44)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1934-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (171 مشاهده)
محقق در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه نیازسنجی والدین خواستار است هرچه بیشتر و بهتر در جهت شناخت نیازهای کودکان‌ استثنایی(نابینا-ناشنوا)و نیز والدین آنها بکوشد تا برای رفع تنها خدماتی را بتواند ارایه دهد. سنجش نیازهای خانواده‌ موجب فراهم آوردن خدمات و کمک‌هایی می‌شود که احتمالا متخصصان باید باتوجه به نوع‌ معلولیت و شدت آن،شرایط محیطی و اجتماعی حاکم بر خانواده و سن کودک‌ معلول اقدام به نیازسنجی کنند امروزه متخصصان به این نتیجه‌ رسیده‌اند که خانوداه در برنامه‌های‌ مداخله و در تحول کودک معلول خود نقش بسزایی دارد در میان نیازهای والدین‌"نیاز به‌ اطلاعات"در هر سه گروه به خصوص‌ والدین دانش‌آموزان نابینا از نیازمندی‌های مهم است خانواده‌های کودکان معلول‌ در کنار نیازها،دارای توانایی‌هایی‌ نیز هستند تعامل کودک و خانواده دو جانبه است به‌طوری که تغییر در خانواده بر کودک اثر دارد و برعکس دارد مورد پذیرش هر خانواده‌ای قرار بگیرد و همچنین باعث‌ ایجاد ارتباط تنگاتنگی بین خانواده و متخصصان می‌شود ارتباطی‌ که جهت‌گیری عمده‌اش علایق و نیازهای خانوداه است. . نیازهای مالی-اقتصادی،بخش ئعمده بودجه خانواده‌ صرف هزینه‌های مربوط به غذا،پوشاک و وسایل کمک آموزشی‌ می‌شود این نیازها برای خانواده‌ای که کودک معلول دارد و نیازمند خدمات پزشکی ویژه نیز می‌باشد به مراتب شدیدتر است. این فرضیه با آزمون تحلیل واریانس سنجیده شده و با احتمال 99 درصد مورد تایید قرار گرفت و نتیجه این شد که بین جمعیت خانواده و سطح‌ نیاز والدین رابطه معناداری وجود دارد.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشاوره و مددكاري
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول