جلد 6، شماره 128 - ( 11-1393 )                   شماره 128 صفحات 29-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodaparast Z. Examining the efficiency of play therapy on visual memory and concentration attention of Educable mental retardation students. J Except Educ 2015; 6 (128) :21-29
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-176-fa.html
خداپرست زهره. بررسی اثربخشی باز‌ی درمانی برحافظه دیداری وتمرکز وتوجه دانش آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر . تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 6 (128) :21-29

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-176-fa.html


آموزش وپرورش استثنایی ، zohreh.khodaprast@gmail.com
چکیده:   (10179 مشاهده)
زمینه: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون - پس آزمون با گروه گواه) است که با هدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی بر حافظه دیداری، تمرکز و توجه، دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است. روش: بدین منظور، 30 نفر از 50 دانش‌آموز دختر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه اول ابتدایی شاغل به تحصیل را (بر اساس نمرات آزمون تجدید‌ نظر شده وکسلر) به صورت تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابتدا، آزمودنی‌ها با آزمون کا.ال.‌تی و بنتون مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش مداخله‌های بازی‌درمانی را طی 13 جلسه چهل و پنج دقیقه‌ای به صورت گروهی دریافت کرد، اما گروه گواه هیچ‌‌گونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان دوره بازی‌درمانی، هر دو گروه  دوباره مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از این است‌که مداخله‌های انجام شده برروی گروه آزمایش مفید بوده واین تفاوت‌ها (952/0، 00/1) در نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه گواه معنادار نبوده است. نتیجه گیری: از داده های به دست آمده از پژوهش می توان استنباط کرد که بازی ‌درمانی به طور معناداری میزان حافظه دیداری ، تمرکز و توجه آزمودنی‌ها را افزایش داده است.
متن کامل [PDF 491 kb]   (1707 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/9/27 | ویرایش نهایی: 1393/12/27 | پذیرش: 1393/2/17 | انتشار: 1393/12/27 | انتشار الکترونیک: 1393/12/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.