آموزش وپرورش استثنایی ، zohreh.khodaprast@gmail.com
چکیده: (10179 مشاهده)
زمینه: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی (طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه گواه) است که با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر حافظه دیداری، تمرکز و توجه، دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است.
روش: بدین منظور، 30 نفر از 50 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه اول ابتدایی شاغل به تحصیل را (بر اساس نمرات آزمون تجدید نظر شده وکسلر) به صورت تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابتدا، آزمودنیها با آزمون کا.ال.تی و بنتون مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش مداخلههای بازیدرمانی را طی 13 جلسه چهل و پنج دقیقهای به صورت گروهی دریافت کرد، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان دوره بازیدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاکی از این استکه مداخلههای انجام شده برروی گروه آزمایش مفید بوده واین تفاوتها (952/0، 00/1) در نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه گواه معنادار نبوده است.
نتیجه گیری: از داده های به دست آمده از پژوهش می توان استنباط کرد که بازی درمانی به طور معناداری میزان حافظه دیداری ، تمرکز و توجه آزمودنیها را افزایش داده است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1392/9/27 | ویرایش نهایی: 1393/12/27 | پذیرش: 1393/2/17 | انتشار: 1393/12/27 | انتشار الکترونیک: 1393/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول