، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2860 مشاهده)
اگر یک کودک به شیوهای رفتار کند که موجب تنفر دیگران از او شود یا او را طرد کنند،آیا نباید تصور کنیم که این رفتارها غیرعمدی و خارج از کنترل او هستند؟چه دلیلی دارد که کودک بخواهد به عمد یکی از نیازهای اولیهی خود(نیاز به محبوبیت و پذیرفتهشدن از سوی دیگران)را زیر پا بگذارد. علت دیگری که راهکار«کالبدشکافی مهارت اجتماعی»را تا این حد مؤثر میسازد آن است که در این روش،کودک بهطور واضح رابطهی علت و معلولی بین رفتار اجتماعی خود و واکنشها و پاسخهای دیگران را میبیند و درک میکند. بر این اساس تعریف کاربردی«کالبدشکافی مهارت اجتماعی»عبارت است از:"بررسی و تحلیل یک خطای اجتماعی برای تعیین علت خطا،میزان آسیبی که رخ داده، و جهت آگاهییافتن از عامل(یا عوامل)سببی برای پیشگیری از تکرار مجدد آنها در آینده.به خاطر داشته باشید که«کالبدشکافی»عبارت است از: یک راهبرد حمایتی،سازمانیافته و سازنده برای پرورش تواناییهای اجتماعی، یک روش حل مسأله، یک فرصت برای کودک جهت مشارکت فعالانه در این فرایند، یک راهبرد قابل هدایت توسط تمام افراد بزرگسال دارای اهمیت در محیط زندگی کودک(آموزگار، والدین،رانندهی سرویس مدرسه)، یک راهبرد قابل اجرا در فضایی خودمانی،واقع گرایانه و عادی و دارای بیشترین تأثیر هنگامی که بلافاصله پس از بروز خطای اجتماعی اجرا شود.
نوع مطالعه:
ترجمه (پایان پذیرفته است) |
موضوع مقاله:
مشاوره و مددكاري دریافت: 1398/10/29 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول