1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2915 مشاهده)
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش گروه خاص و منحصر به فردی از دانشآموزان را تشکیل میدهند(برنت و مسیچن،2001).هوش بالا جزء خصوصیات و صفات بارز این دانشآموزان میباشد که این هوش بالا باعث نادیده گرفتن و پنهانماندن ناتوانی یادگیری آنهاست و گاهی ناتوانی یادگیری آنان باعث شناسایی نشدن آنها به عنوان دانشآموزان باهوش است. متخصصان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش را به سه گروه طبقهبندی کردهاند که همهی این گروهها نیاز به برنامههای خاص کودکان باهوش و بااستعداد و همچنین آموزش ویژه برای بهبود ناتوانی یادگیری خود دارند. آموزش راهبردهای یادگیری یک پیشنهاد انطباقی برای استفاده از دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش و روشی برای افزایش و استفاده از تواناییها و نقاط قوت این دانشآموزان است که هنوز نتوانستهاند با ناتوانیشان سازگاری حاصل کنند(وایلد و هولت،1991). راهبردهای یادگیری به این دانشآموزان کمک میکند تا به هنگام یادگیری و دانستن مطالب،پیشرفت خود را زیر نظر بگیرند و میزان تسلط خودشان را بر مطالبی که خواندهاند بسنجند و از طرف دیگر روشهای کنترل و نظارت بر یادگیری خود را بدانند(الیس،1993).در این مقاله سعی شده است با معرفی دانشآموزان باهوش دارای ناتوانی یادگیری و ارائه صفات و خصوصیات رفتاری و تحصیلی آنان سعی در شناسایی این گروه از دانشآموزان در مدارس شود تا با ارائه راهبردهای یادگیری ویژه بتوان آنان در رسیدن و شکوفا کردن استعدادها و تواناییهای بالقوه و هوش بالایشان یاری کرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول