جلد 5، شماره 93 و 94 - ( 7-1388 )                   شماره 93 و 94 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., .. Not Available111. J Except Educ 2009; 5 (93 and 94)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1595-fa.html
محمدی رقیه، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان. کاردرمانی و مهارت های ادراکی - حرکتی در اختلالات ویژه یادگیری (44تا51-5- 93 تا 94 -1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 5 (93 و 94)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1595-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3878 مشاهده)
یکی از فرآیندهای روان‌شناختی مهم که ناتوانی در آن منجربه ناتوانی‌های یادگیری تحولی می‌شود، «ناتوانی‌های یادگیری روی فعالیت‌ها و فرآیندهای‌ ادراکی-حرکتی می‌باشد.از دیدگاه سامانه‌های پویا، رشد ادراکی و رشد حرکتی به‌طور مجزا از یکدیگر رشد نمی‌کنند بلکه آمیخته هستند و تمامی حرکات‌ ارادی با عنصری از ادراک درگیر است و پیوند مهمی‌ بین فرآینده‌های ادراکی و حرکتی وجود دارد.متأسفانه‌ پیچیدگی جامعه‌ی مدرن امروز غالبا از رشد بسیاری از توانایی‌های ادراکی-حرکتی ممانعت می‌کند.در بیست سال اخیر آموزش‌های و پژه‌ای برای کودکان‌ دارای اختلالات یادگیری توصیه شده است. کاردرمانی به عنوان یکی از رشته‌های توان‌بخشی، برپایه‌ی اهداف آموزشی مدرسه مانند دست خط، خواندن،نوشتن و اهداف عملکردی مانند دستکاری و سازمان‌دهی مواد،اقدام به درمان ناتوانی‌های ویژه‌ یادگیری می‌کند.از جمله مواردی که کاردرمانی‌گران‌ به رفع آن می‌پردازند،اختلالات ادراکی-حرکتی و حسی-حرکتی به‌ویژه در کودکان سنن مدرسه می- باشد.کاردرمانگران با تکیه بر دو روش درمانی عمده‌ی‌ رویکرد یکپارچگی حسی و آموزش مهارت‌های‌ ادراکی-حرکتی و نیز تلفیقی از روش‌های موجود،به‌ درمان کودکان دارای اختلالات یادگیری می‌پردازند. کاردرمانگرانی که در زمینه‌ی کودکان دارای اختلالات‌ یادگیری با این دیدگاه کار می‌کنند،معتقدند که این‌ روش‌ها به عنوان پایه‌هایی برای بهبود عملکردهای عالی‌ مغز مثل خواندن می‌باشد و کارآیی سطوح انتزاعی‌تر مغز را افزایش داده و از این راه بر کارآیی تحصیلی و آموزشی این کودکان تأثیر می‌گذارد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.