جلد 7، شماره 97 - ( 10-1388 )                   شماره 97 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available83. J Except Educ 2009; 7 (97)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1566-fa.html
سیاحی حیدر. بررسی دستیابی به اهداف آموزش تلفیقی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی شهر اهواز سال تحصیلی 87 - 86 از دیدگاه معلمان آموزش عمومی و رابط (3تا14-1- 97-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 7 (97)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1566-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2894 مشاهده)
آموزش تلفیقی دانش‌آموزان دارای ناتوانی در مدارس‌ عادی در بیشتر کشورهای اروپای غربی و آمریکا با موافقت‌ کامل اندیشمندان آموزش و پرورش همراه بوده است. بررسی اسناد و مدارک در این دو دهه که اولین‌بار در عهدنامه حقوق کودک سازمان ملل متحد در سال 9891 متبلور شد،تاکید دارد کودکان دارای ناتوانی حق دارند در جامعه مشارکت فعال داشته باشند و آموزش و پرورش آنها باید به بیشترین یکپارچگی اجتماعی و رشد فردی منجر شود(ماده 32).با توجه به چنین اهدافی بود که آموزش‌ تلفیقی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی در مراکز عادی‌ شکل گرفت و در حال اجرا است.امروزه با گذشت یک دهه‌ از اجرای آموزش تلفیقی در ایران وقت آن است که‌ ارزیابی دقیقی از میزان دستیابی به اهداف این آموزش‌ داشته باشیم. ازاین‌رو،با تقسیم اهداف آموزش تلفیقی در پنج خرده‌ مقیاس نیازهای عاطفی،مهارت‌های زندگی و تسهیل رفتار اجتماعی،رابطه با همسالان،مقوله‌های آموزشی،پذیرش‌ اجتماعی و خرده‌مقیاس فرعی توجه معلمان به دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه‌ی 40 سؤالی،میزان‌ دسترسی به این اهداف را مورد سنجش قرار دادیم. جامعه‌ی آماری ما در این پژوهش تمام دانش‌آموزان‌ دارای آسیب شنوایی تلفیق‌شده در مراکز عادی شهر اهواز بودند که تعداد آنها بالغ بر 100نفر بود.از بین این تعداد به صورت تصادفی 60نفر به عنوان نمونه انتخاب و این‌ افراد به دو گروه تصادفی 30نفره تقسیم شدند.  تحلیل آماری داده‌ها بین دو گروه پذیرا تلفیقی و معلمان عادی نشان داد به جز در خرده‌مقیاس‌ چهارم(مقوله‌های آموزشی)اختلاف معنی‌داری بین‌ تفاوت میانگین دو گروه وجود ندارد.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.