جلد 8، شماره 98 و 99 - ( 12-1388 )                   شماره 98 و 99 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available74. J Except Educ 2010; 8 (98 and 99)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1557-fa.html
کشمیری معصومه. مقایسه ی سبک زندگی و شیوه های مقابله با فشار روانی آموزگاران آموزش و پرورش استثنایی و عادی (3تا 21-1- 98تا99-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 8 (98 و 99)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1557-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2950 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی سبک زندگی و شیوه های مقابله در دو گروه نمونه آموزگاران آموزش ویژه و عادی است.140نفر شامل 70 نفر از آموزگاران عادی و 70 نفر از آموزگاران آموزش استثنایی مقطع ابتدایی شهرستانهای تربت حیدریه و کاشمر با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای و ساده انتخاب و به کمک پرسشنامه ی مقیاس های اساسی آدلری برای موفقیت بین فردی – نسخه ی بزرگسالان (1993) و پرسشنامه ی شیوه های مقابله ی فریدن برگ و لویس (1993) مورد بررسی قرار گرفتند . به منظور بررسی رابطه ی بین متغیرها از تحلیل واریانس ، تک متغیره و چند متغیـره ، آزمون معناداری هاتلینگ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد . یافته ها نشان داد که رابطه معناداری بین سبک زندگی و شیـوه های مقابله است . در سبک های زندگی بین دو گروه آموزگاران آموزش عادی و استثنایی تفاوت معناداری دیده نشد . سبک زندگی و شیوه های مقابله با توجه به جنسیت افراد متفاوت است. در شیوه های مقابله جستجوی حمایت اجتماعی ، تسلیم ، نادیده گرفتن مسأله ، جستجوی حمایت معنوی ، تمرکز بر جنبه های مثبت و حل مسأله تفاوت معناداری بین آموزگاران آموزش عادی و استثنایی وجود دارد . نتیجه گیری کلی این پژوهش این است که سبک زندگی یا مؤلفه های شخصیتی هر فرد با شیوه های مقابله ی وی ارتباط مستقیم دارند و بعضی ویژگی های شخصیتی، فرد را مستعد استرس بیشتر و واکنش های غیرسازشی می کند .
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشاوره و مددكاري
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.