جلد 3، شماره 125 - ( 5-1393 )                   شماره 125 صفحات 7-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati Alamdarloo G, Hosseinkhanzadeh A A, Arjmandi M S, Teymoori Asfichi M M, Taher M. The Role of Mothers' Parenting Style on Prediction of Behavior Problems in Preschool Children with Intellectual Disability . Exceptional Education. 2014; 3 (125) :7-16
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.html
همتی علمدارلو قربان، حسین خانزاده عباسعلی، ارجمندی محمد صادق، تیموری آسفیچی محمد مهدی، طاهر محبوبه. نقش سبک فرزندپروری مادران در پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 3 (125) :7-16

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، ghorban_hemati@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
3- دانشگاه شیراز
4- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (10962 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی بر اساس سبک فرزندپروری مادران آنها بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی شهر شیراز تشکیل می‌داد که از میان آن‌ها 58 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش‌نامه سبک فرزندپروری مادران (رابینسون و همکاران، 1995) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی (شهیم و یوسفی، 1378) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهل‌گیرانه پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنی‌دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری پیش‌بینی‌کننده منفی و معنی‌دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). شایان ذکر است که در این پژوهش بین سبک استبدادی، سبک اقتداری و سبک سهل‌گیرانه با مشکل نارسایی توجه همبستگی معنی‌داری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌های به دست آمده طراحی کارگاه‌های آموزشی در مورد سبک های فرزندپروری و اثرات هر یک از آن ها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم توان ذهنی را کاهش داد.
متن کامل [PDF 199 kb]   (5976 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۴/۱۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول