جلد 6، شماره 106 - ( 12-1389 )                   شماره 106 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., .. Not Available17. J Except Educ 2011; 6 (106)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1500-fa.html
قره خانی احمد، معصومیان معصومه، رفعی فرزانه. آشنایی با مرکز حرفه آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه کوروالیس در منطقه فرانکلین آمریکا (63تا 69-8-106-1389). تعلیم و تربیت استثنایی. 1389; 6 (106)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1500-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3108 مشاهده)
متاسفانه در امر حرفه آموزی کودکان استثنایی در کشور با وجود پیشرفت های فراوان، مرحله پیش از کاریابی بسیار کم رنگ و حتی می توان گفت وجود ندارد و کارخانجات و کارفرمایان در این حیطه نقشی نداشته و دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در انتخاب شغل و حرفه در مراکز آموزشی حداکثر دو یا سه انتخاب دارند و در طول تابستان و بعد از اتمام تحصیلات، رها شده و هیچ گونه نظارت و حمایتی بر آنها وجود ندارد (غباری، 1379). حرفه آموزی در مرکز آموزشی کوروالیس اهداف این مدرسه، طراحی و اجرای برنامه های شغلی است که علاوه بر نیازهای اولیه دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، بتواند نیازهای ثانویه آنان را نیز برطرف کند تا آنها را قادر سازد شغل و حرفه ای را در اجتماع به دست آورده و کار فرمایان آنها را استخدام کنند. به منظور دستیابی به اهداف و اجرای برنامه شغلی مرکز حرفه آموزی کوروالیس، الگوی حرفه آموزی خاصی را مورد استفاده قرار می دهد که مراحل آن به شرح ذیل است : پیش از کاریابی از فعالیت های مهمی که در توانبخشی و آموزش مهارت های حرفهای صورت می گیرد «کاریابی» است و یکی از این برنامه ها که برای پرورش مهارت های اجتماعی و شغلی و آماده نمودن دانش آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به دنیای کار ضرورت دارد، برنامه مطالعات شغلی است. با نگاهی به مراحل بالا می توان به این نکته اشاره کرد که آموزش حرفه مناسب برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، بدون کمک والدین و کارفرمایان و تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به دانش آموزان استثنایی، کارایی لازم را نخواهد داشت.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: توان بخشي
دریافت: 1398/10/17 | پذیرش: 1398/10/18 | انتشار: 1398/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/10/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.