جلد 2، شماره 124 - ( 3-1393 )                   شماره 124 صفحات 67-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musaramezani S, Velayati E. Using of Computer's Assistive Technologies for Students Low Vision. J Except Educ 2014; 2 (124) :61-67
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-148-fa.html
موسی رمضانی سونیا، ولایتی الهه. کاربرد فناوری‌های کمکی رایانه‌ای برای دانش‌آموزان کم‌بینا در فرایند یاددهی - یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 2 (124) :61-67

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-148-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، sonia.ramezanii@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (11738 مشاهده)
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حال ایجاد تغییرِ شکل و دگرگون سازی کل نظام آموزش و پرورش است. یکی از مظاهر قدرتمند فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کاربرد رایانه در آموزش می‌باشد. این فن آوری، پتانسیل زیادی در تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی به ویژه دانش‌آموزان کم بینا دارد. استفاده از فن آوری های رایانه و نیز فن آوری های کمکی برای این دانش‌آموزان، این امکان را به آنها می‌دهد تا مشکلاتی را که از بابت کم بینایی در یادگیری خود متحمل می شوند از میان بردارند. از جمله نرم افزارهای رایانه ای تولید شده برای افراد کم بینا، پویشگر و نرم افزار خواندن متون بر روی صفحه ی نمایش، نرم‌افزار بزرگ نمایی صفحۀ نمایش، نرم افزار خواندن متون روی صفحۀ نمایش، نرم افزار تشخیص نوری حروف نوشتاری و نرم افزار برنامۀ درسی چند رسانه ای است. همچنین از جمله فن آوری های سخت افزاری موجود برای این افراد می‌توان به اسکن دید، دوربین بزرگ نمایی، ذره بین های سی. سی. تی. وی ِقابل حمل، ذره‌بین های جیبی و ذره‌بین های دیجیتال اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به شرح ویژگی‌های هر یک از این نرم افزارها و سخت‌افزارها بپردازیم و بهره گیری از آنها را در کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان کم بینا به منظور تسهیل آموزش به این دسته از دانش‌آموزان مورد بحث قرار دهیم.
متن کامل [PDF 660 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/9/9 | ویرایش نهایی: 1393/9/23 | پذیرش: 1392/10/17 | انتشار: 1393/4/15 | انتشار الکترونیک: 1393/4/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.