پیام خود را بنویسید


جلد 1، شماره 159 - ( 2-1399 )                   شماره 159 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

adedi A, torabi M, faramarzi S. The effect of Shaw’s Method on working memory of students with Borderline Intellectual Functioning (BIF). Exceptional Education. 2020; 1 (159) :27-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1455-fa.html
عابدی احمد، ترابی مرضیه، فرامرزی سالار. تأثیر روش شاو (Shaw) بر حافظۀ کاری دانش‌آموزان با عملکرد هوشی مرزی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1399; 1 (159) :27-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1455-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- ، marzietorabi3@yahoo.com
چکیده:   (189 مشاهده)

زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی، تأثیر روش شاو (Shaw) بر حافظۀ کاری دانش‌آموزان با عملکرد هوشی مرزی پایۀ اول دبستان انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع تک‌آزمودنی، با طرح خط پایۀ چندگانه (MBD ) در یک الگوی زمانی پلکانی با مرحلۀ پیگیری بود. به این منظور از بین دانش‌آموزان پایۀ اول دبستان شهر اصفهان در سال 96-95 تعداد 4 نفر به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس هوش کودکان وکسلر ویرایش چهارم (WISC-IV) و مصاحبۀ بالینی استفاده شد. دانش‌آموزان با عملکرد هوشی مرزی 16 جلسه (هفته‌ای یک‌جلسه به‌مدت40 دقیقه) تحت آموزش با روش شاو قرار گرفتند. داده‌های آماری با روش تحلیل دیداری بررسی شدند .
یافته‌ها: نتایج درصد داده‌های ناهمپوش (PND) و درصد همپوشی داده‌ها (POD)، و تحلیل درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی نشان داد اثر روش شاو در بهبود حافظۀ کاری کودکان با عملکرد هوشی مرزی معنادار است.
نتیجه‌گیری: روش شاو می‌تواند در کنار سایر روش‌ها برای بهبود حافظۀ کاری دانش‌آموزان با عملکرد هوشی مرزی مؤثر بوده و از آن در آموزش و توان‌بخشی چنین دانش‌آموزانی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 599 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1398/6/14 | ویرایش نهایی: 1399/6/16 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1399/2/1 | انتشار الکترونیک: 1399/2/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول