پیام خود را بنویسید


جلد 1، شماره 159 - ( 2-1399 )                   شماره 159 صفحات 9-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi-Kaleybar R, amani H. Mother-to-live experience of children with learning disabilities: a phenomenological study. Exceptional Education. 2020; 1 (159) :9-18
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1438-fa.html
حبیبی کلیبر رامین، امانی حبیب. تجربۀ زیستۀ مادران دارای کودک با اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعۀ پدیدارشناختی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1399; 1 (159) :9-18

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1438-fa.html


1- دانشگاه شهید مدنی ، habibiramin110@gmail.com
2- شهید مدنی
چکیده:   (234 مشاهده)
زمینه و هدف: تولد یک فرزند برای مادر همواره با استرس و اضطرابی همراه است؛ حال اگر این کودک دارای مشکلاتی نیز باشد احساسات و هیجاناتی را به همراه خواهد داشت. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی تجربه زیسته مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی ویژه یادگیری در زندگی بود.
روش: این پژوهش به روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی در سال 1397 طی دوره 4 ماهه انجام شد. جامعه آماری آن تمامی مادران درای کودک مبتلاء به ناتوانی ویژه یادگیری بودند که به مرکز مشکلات ویژه یادگیری ازنا (لرستان) رجوع کرده بودند. از طریق نمونه­گیری هدفمند تا میزان اشباع، 6 مادر انتخاب شدند که در مصاحبه عمیق و ساختارنایافته شرکت کردند. مصاحبه­ها بر اساس روش کلایزی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: تجارب مادران در چهار مضمون اصلی سازمان یافت: بی­نظمی در خانواده، نگرانی، هیجانات مثبت و هیجانات منفی. این سه مضمون اصلی در مقاله به تفضیل مورد بحث قرار گرفتند.
نتیجه­ گیری: پرورش کودکان مبتلاء به ناتوانی ویژه یادگیری، تجربه­ای دشوار است که حمایت تخصصی از مادران، طی نخستین سال­های تحول اختلال را ضروری می­سازد. بدین منظور، هر یک از مضامین پژوهش حاضر، اهداف درمانی بالقوه برای افزایش بهزیستی مادران است که می­توان آن­ها را برای ارتقاء مداخلات موجود و در طراحی مداخلات نوین به کار برد. 
متن کامل [PDF 237 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/4/9 | ویرایش نهایی: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/2/12 | انتشار: 1399/2/1 | انتشار الکترونیک: 1399/2/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول