جلد 5، شماره 154 - ( 10-1397 )                   شماره 154 صفحات 65-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyhan J, Valizadeh S. Evaluation of Experimental Sciences Curriculum for Sixth Grade Students with Mental Disability. Exceptional Education. 2019; 5 (154) :65-74
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1429-fa.html
کیهان جواد، ولی زاده سمیه. ارزشیابی برنامه‌ی درسی علوم تجربی پایه ششم دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 5 (154) :65-74

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1429-fa.html


1- ، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده:   (511 مشاهده)
زمینه: ارزشیابی برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان کم توان ذهنی در جهت چگونگی نیل به اهداف از پیش تعیین شده و اثربخشی برنامه‌های درسی ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی در شهرستان ارومیه است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری را کلیه معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مدارس استثنایی در پایه ششم ابتدایی شهرستان ارومیه تشکیل می‌دادند که تعداد کل آنها 30 نفر بودند که به دلیل حجم کم جامعه از روش سرشماری (انتخاب کل جامعه) به عنوان نمونه آماری استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته برخواسته از سوال‌های پژوهش بود که روایی آن توسط خبرگان حوزه برنامه درسی کودکان استثنایی تایید و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرانباخ (86/0) به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از محاسبه فراوانی، درصد و روش وزن‌دهی و ارزش‌گذاری استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل دیدگاه‌های معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مدارس استثنایی نشان داد که کیفیت عناصر برنامه درسی ارزیابی شده در مقوله شفافیت اهداف، کفایت محتوا، محیط و زمان آموزشی تخصیص یافته در وضعیت مطلوبی قرار دارند. اما عنصر صلاحیت حرفه‌ای معلمان با میانگین 66/2 در وضعیت پایین‌تر و نامطلوبی نسبت به میانگین قرار داشت.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر میتواند گامی در توجه به مسائل آموزشی و برنامه های درسی فراگیران کم توان ذهنی در حیطه دبستانی باشد، و ضرورت توجه ویژه در جهت به کارگیری معلمان متخصص و علاقه‌مند و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت بازآموزی معلمان را یادآوری می‌کند.  
متن کامل [PDF 204 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۳/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول