پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 158 - ( 6-1398 )                   شماره 158 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni-Ezhiyeh A, Ghamarani A. Program for the Education and Enrichment of Relational Skills for Teenager with Autism Spectrum Disorder. Exceptional Education. 2019; 3 (158)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1425-fa.html
محسنی اژیه علیرضا، قمرانی امیر. برنامۀ آموزش و غنی‌سـازی مهارت‌های ارتباطی (PEERS) برای نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم (ASD). تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 3 (158)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1425-fa.html


1- دانشگاه اصفهان ، armohseni1368@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1181 مشاهده)
زمینه: آسیب در کارکـردهای اجتماعی یکی از ویژگی‌های برجستۀ اختلال طیف اُتیسم است کـه نیـازمند توجه و مداخله در طـول زنـدگی فـرد به ویـژه در دوران نوجـوانی است. پـژوهـش حـاضر بـا هـدف معرفی برنـامۀ آموزش و غنی‌سـازی مهـارت‌های ارتبـاطی (PEERS) برای نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم (ASD) انجام گرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج بررسی نشان داد که برنامۀ آموزش و غنی‌سـازی مهارت‌های ارتباطی (PEERS)، برنامه‌ای منوالایز شده  برای آموزش و غنی‌سازی مهارت های ارتباطی است و یکی از تنها مداخلات مبتنی بر شواهد است که تمرکز بر مهارت های اجتماعی نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم دارد. درس‌ها به صورت روزانه در کلاس‌های 30-60 دقیقه‌ای به صورت پیوسته، طی 4-5 روز در هفته و در بازۀ زمانی 14 هفته‌ تدریس می‌شود. مهم‌ترین جنبه‌های برنامه شامل پشتیبانی تجربی، استفاده از والدین در برنامه و توجه به مهارت‌های ارزشمند اجتماعی است.
متن کامل [PDF 223 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1398/3/9 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول