جلد 6، شماره 155 - ( 12-1397 )                   شماره 155 صفحات 13-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosein khanzadeh A, haghighi N, shabahang R. Comparison of the Effectiveness of Applied Behavior Analysis and Play Therapy on Behavioral Problems of Children with Autism Spectrum Disorder. Exceptional Education. 2019; 6 (155) :13-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1424-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، حقیقی نیما، شباهنگ رضا. مقایسه تاثیر تحلیل ‌رفتارکاربردی و بازی‌درمانی بر مشکلات‌ رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 6 (155) :13-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1424-fa.html


1- ، Abbaskhanzade@gmail.com
چکیده:   (391 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی می­توانند روش­های موثر برای حل مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک باشند. در این بین، مقایسه اثربخشی تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان اتیسم انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی و طرح آن به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی کودکان پسر مبتلا به اتیسم مراجعه­کننده به مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی استان گیلان در دامنه سنی 6 تا 11 بود. حجم نمونه 30 شرکت­کننده بود که به صورت تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی وکنترل (10=n) جای­گذاری شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری استفاده شد. در انتها، داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند.
یافته­ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شاخص­های مشکلات رفتاری گروه های آزمایش (تحلیل رفتار کاربردی و بازی­درمانی) در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است (01/0> p). همچنین در مقایسه دو روش درمانی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0< p).
نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، هر دو روش تحلیل رفتار کاربردی و روش بازی­درمانی، به یک اندازه در کاهش مشکلات رفتاری این کودکان موثر بوده­اند. در همین راستا، نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم وجود تفاوت مشخص در میزان تاثیرگذاری تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است.
واژه­های کلیدی:  اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 178 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول