1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2- دانشگاه علامه طباطبایی ، hamidalizadeh1@yahoo.com
چکیده: (4281 مشاهده)
زمینه: هدف از این پژوهش معرفی کارکردهای اجرایی (توجه پایدار، حافظه کاری، بازداری پاسخ) و استفاده از راهبردهایی برای بهبود آنها در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. کارکردهای اجرایی وظایف و نقشهای مختلفی دارند که در تمامی این افراد در هر سن و جنس به فراخور سن، قدرت و سلامت کارکردها در زندگی تاثیرگذار هستند. درواقع این نیرو که بهعنوان یک سازه شناختی مطرح است، وظایفی مانند حل مسئله، توجه، استدلال، سازماندهی، برنامهریزی، حافظه، بازداری پاسخ، کنترل بازدارنده، کنترل تکانه، حفظ آمایه و تغییر آمایه را بر عهده دارد. در نتیجه نارسایی در این زمینه با اختلال در عملکردهای روزانه همراه است.
روش: پژوهش حاضر با روش مرور سیستماتیک پیشینه انجام شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با استفاده از تکنیکها و راهبردهای مطرح شده با توجه به موقعیت میتوان در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی عمل کرد و کمک شایانی به دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در زندگی تحصیلی، اجتماعی و فردی آنها نمود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1398/1/25 | ویرایش نهایی: 1398/10/3 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/1/25 | انتشار الکترونیک: 1398/1/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول