جلد 3، شماره 152 - ( 6-1397 )                   شماره 152 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Ghaforian M. Children with Specific Learning Disabilities: Identification, Assessment and Guidelines for Teachers and Parents. Exceptional Education. 2018; 3 (152)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1404-fa.html
عاشوری محمد، غفوریان محسن. کودکان با اختلال یادگیری ویژه: شناسایی، ارزیابی و رهنمودهایی برای معلمان و والدین. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 3 (152)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1404-fa.html


1- ، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده:   (443 مشاهده)
زمینه: در جدیدترین تعریف اختلال‌ یادگیری ویژه که در سال 2013 توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا در ویرایش پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی به عمل آمده، اختلال‌ یادگیری ویژه به عنوان یک اختلال رشدی‌عصب مطرح شده که بر یادگیری تأثیر می‌گذارد. در این ویرایش اصطلاح ناتوانی‌ یادگیری به اختلال‌ یادگیری ویژه تغییر نام یافته است. رویکردهای شناسایی اختلال یادگیری ویژه در حال تغییر است و در حقیقت، شامل رویکرد اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی، الگوی پژوهش‌محورِ جایگزین، رویکرد تمایز میان هوشبهر و پیشرفت تحصیلی، و رویکرد پاسخ به مداخله می‌شود. ملاک‌ تشخیصیِ ناهماهنگی بهرۀ هوشی و پیشرفت تحصیلی به علت تأخیر در شناسایی، الگوی «انتظار به سوی شکست» نامیده و حذف شده و از طرف دیگر، رویکرد پاسخ به مداخله جایگزین آن شده است. مراحل شناسایی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه برای آموزش ویژه نیز شامل یافتن کودک، ارجاع، ارزیابی و تعیین واجد شرایط بودن برای آموزش ویژه می‌شود.
نتیجه گیری: در پایان، رهنمودهایی برای معلمان و والدین ارائه شده است. انتظار می‌رود که به رویکردهای شناسایی و مراحل آن و همچنین راهنمایی معلمان و والدین توجه ویژه‌ای شود.
 
متن کامل [PDF 248 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول