جلد 3، شماره 158 - ( 6-1398 )                   شماره 158 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amani M, asadi gandomani R, nesayan A, vahdani asadi M, badakhshan S. Study of the used methods for training of slow learners in primary schools and providing strategies for improving it. J Except Educ 2019; 3 (158)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1386-fa.html
امانی ملاحت، اسدی گندمانی رقیه، نسائیان عباس، وحدانی اسدی محمدرضا، بدخشان عصمت. بررسی روش های مورد استفاده برای آموزش کودکان دیرآموز در مدارس ابتدایی و ارائه راهکارهای کیفیت بخشی به آن. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 3 (158)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1386-fa.html


1- دانشگاه بجنورد ، m.amani@ub.ac.ir
2- دانشگاه بجنورد
3- دانشگاه ازاد بجنورد
چکیده:   (4157 مشاهده)
مقدمه: امروزه کودکانی که بهره هوشی 84-70 دارند در طبقه بندی کم‏توانی ذهنی قرار نمی‏گیرند. این کودکان قادر هستند در کنار سایر دانش‏آموزان عادی تحصیل کنند، اما به علت کمی رشد ذهنی قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل همانند کودکان عادی و همسن و سال خود نیستند.
روش: هدف از این پژوهش بررسی روش های مورد استفاده برای آموزش کودکان دیرآموز در مدارس ابتدایی خراسان شمالی و ارائه راهکارهای کیفیت بخشی به آن است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دانش‏آموزان دیر آموز استان خراسان شمالی می‏شود. نمونه 384 نفری با استفاده از فرمول حجم نمونه مورگان از طریق نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرونده سلامت دانش آموز و  پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی وضعیت آموزشی بودند. تعداد 300 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد.
نتایج:نتایج تحقیق حاضر  نشان  داد که 67/19 درصد از معلمان گزارش کردند که غیر از فعالیت های معمول کلاسی آموزش هایی را برای دانش آموزان دیرآموز ارائه کرده اند و از بین این معلمان 33/11 درصد اشاره کردند که از روش متفاوتی برای آموزش دانش آموزان دیرآموز استفاده کرده اند. معلمان از شیوه های مختلفی برای آموزش دانش آموزان دیرآموز استفاده کرده اند که بیشترین آنها عبارت از ارائه آموزش اضافی در ساعات تفریح و ورزش، کمک گرفتن از خانواده برای کار روی تکالیف در منزل، تدریس مباحث مربوط به پایه اول بوده است.همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز در وضعیت مرزی قرار داشت.
نتیجه گیری: برای افزایش کیفیت آموزش دانش آموزان دیرآموز همه افراد دخیل که شامل سیستم آموزشی، مدیر، معلم، هم کلاسی ها و خانواده  دانش آموز و خود دانش آموز می باشد، باید در فرایند آموزش درگیر باشند.
 
متن کامل [PDF 243 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1397/11/3 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/5/2 | انتشار الکترونیک: 1398/5/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.