جلد 5، شماره 148 - ( 10-1396 )                   شماره 148 صفحات 47-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aminabad Z. Reading fluency: Defination, Proccess and Improvement Methods. Exceptional Education. 2018; 5 (148) :47-57
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1318-fa.html
امین آبادی زهرا. روان‌خوانی: تعریف، فرایند و روش‌های بهبود. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 5 (148) :47-57

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1318-fa.html


دکترا دانشگاه علامه طباطبایی ، m.nik60@gmail.com
چکیده:   (213 مشاهده)
خواندن از مهارت‌های مورد تاکید در تمامی نظام‌های تعلیم و تربیت است، چرا که پیشرفت در خواندن، رشد سایر حیطه‌های سوادآموزی را در پی دارد. هرچند هدف اصلیِ خواندن درک مطلب است؛ اما روان‌خوانی پیش‌نیاز اصلی درک خواندن می باشد. هدف این مقاله بررسی تعاریف و عوامل موثر بر روان‌خوانی می باشد. خواندن به‌عنوان فعالیت شناختیِ توصیف و تفسیر علائم چاپی، شامل فرایندی پیچیده است که کیفیت آن در دستاوردهای خواندن تاثیر مستقیم دارد. عدم رشد روان‌خوانی می‌تواند از مشکلات جدی در دانش‌آموزان باشد که به علت نبود مشخصه‌های ظاهری مشکل، شناسایی و گاه پذیرفتن آن برای والدین و متصدیان تعلیم و تربیت دشوار و زمان‌بر است. عوامل گوناگونی از قبیل مشخصه‌های فردی خواننده، ویژگی‌های تکلیف و برنامه‌های آموزشی در رشد روان‌خوانی تاثیرگذار هستند. بنابراین ارتقای مهارت روان‌خوانی با در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی خواننده، ویژگی­های تکلیف و محیط آموزشی مطالعه، ممکن خواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: خواندن، روان‌خوانی، خواننده، تکلیف.
متن کامل [PDF 199 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۳/۲۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول