جلد 7، شماره 150 - ( 2-1397 )                   شماره 150 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizian M. Educational Interventions in Executive Functions in Children with Cognitive Disabilities. Exceptional Education. 2018; 7 (150)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1316-fa.html
عزیزیان مرضیه. مداخله‌های آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 7 (150)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1316-fa.html


دانشگاه فرهنگیان یزد ، m.nik60@gmail.com
چکیده:   (225 مشاهده)
کارکردهای اجرایی، اصطلاحی جامع‌تر و وسیع‌تر از مفهوم شناخت هستند و طیف گسترده‌ای از فرایندهای مرتبط، که مسئول رفتار معطوف به هدف هستند را یکپارچه می‌کنند. نتایج اغلب پژوهش‌های مداخله‌ای، فواید اثربخش و پایدارِ آموزش کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی را تأیید کرده‌اند. اغلب این پژوهش‌ها به نقش محوری حافظه کاری و توجه در شناخت و ارتباط قوی این دو مؤلفه با پیشرفت تحصیلی تأکید شده است. در مداخله‌های آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی، ترسیم نیمرخ شناختی در ابعاد گوناگون، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارکردهای اجرایی به‌خوبی می‌توانند هم پیشرفت تحصیلی را قبل از دبستان پیش‌بینی کند و تقویت آن‌ها در طول تحصیل، باعث بهبودی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. در این مقاله، مداخلاتی که کارکردهای اجرایی جامعه هدف آن‌ها کودکان با نارسایی شناختی بوده، مورد بررسی قرار گرفته و تمرین‌هایی که باعث تقویت مهارت‌های اجرایی در آن‌ها می‌گردد، ارائه ‌شده است.
 
متن کامل [PDF 176 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۲۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول