دانشگاه فرهنگیان یزد ، m.nik60@gmail.com
چکیده: (3869 مشاهده)
کارکردهای اجرایی، اصطلاحی جامعتر و وسیعتر از مفهوم شناخت هستند و طیف گستردهای از فرایندهای مرتبط، که مسئول رفتار معطوف به هدف هستند را یکپارچه میکنند. نتایج اغلب پژوهشهای مداخلهای، فواید اثربخش و پایدارِ آموزش کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی را تأیید کردهاند. اغلب این پژوهشها به نقش محوری حافظه کاری و توجه در شناخت و ارتباط قوی این دو مؤلفه با پیشرفت تحصیلی تأکید شده است. در مداخلههای آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی، ترسیم نیمرخ شناختی در ابعاد گوناگون، از اهمیت ویژهای برخوردار است. کارکردهای اجرایی بهخوبی میتوانند هم پیشرفت تحصیلی را قبل از دبستان پیشبینی کند و تقویت آنها در طول تحصیل، باعث بهبودی عملکرد تحصیلی دانشآموزان میشود. در این مقاله، مداخلاتی که کارکردهای اجرایی جامعه هدف آنها کودکان با نارسایی شناختی بوده، مورد بررسی قرار گرفته و تمرینهایی که باعث تقویت مهارتهای اجرایی در آنها میگردد، ارائه شده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1397/2/29 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/5/29 | انتشار الکترونیک: 1397/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول