پیام خود را بنویسید


جلد 2، شماره 157 - ( 4-1398 )                   شماره 157 صفحات 49-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S, Ashori M. Video Modeling: Theoretical Bases, Types, Effectiveness, Application and Implementation Steps. Exceptional Education. 2019; 2 (157) :49-58
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1313-fa.html
جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد. مدل‌سازی ویدئویی: مبانی نظری، انواع، اثربخشی، کاربرد و گام‌های اجرا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 2 (157) :49-58

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1313-fa.html


1- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.ashori@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (865 مشاهده)
   زمینه و هدف: مدل‌سازی ویدئویی یک روش آموزشی است که در آن از ضبط ویدئویی تصاویر و نمایش آنها استفاده می‌شود تا یک مدل دیداری از مهارت یا رفتار هدف ارائه گردد. انواع مدل‌سازی ویدئویی عبارتند از مدل‌سازی ویدئویی مقدماتی، خودمدلی ویدئویی، مدل‌سازی رفتار هدف، سرنخ‌دهی یا رهنمود ویدئویی. مدل‌سازی ویدئویی بر اساس شواهد پژوهشی برای یادگیرندگان از سنین کودکی اولیه تا سال‌های میانی دبیرستان اثربخش گزارش شده است. این روش آموزش عملی و کاربردی برای دانش‌آموزان دبیرستانی هم مفید است و به کار می‌رود.
   نتیجه‌گیری: مدل‌سازی ویدئویی مقدماتی شامل ضبط مهارت‌های فردی به عنوان مدل می‌شود که در کنار یادگیرنده، سرگرم انجام رفتار یا مهارت هدف است. بعدها یادگیرنده می‌تواند در هر زمانی این فیلم را ببیند. خودمدلی ویدئویی یعنی ضبط رفتار یا مهارت هدف در یادگیرنده که امکان بازبینی آن در فرصت‌های بعدی وجود دارد. مدل‌سازی دیدگاه موردنظر به معنی ضبط رفتار یا مهارت هدف از دیدگاه یادگیرنده است. رهنمود ویدئویی شامل خرد کردن مهارت رفتاری به گام‌های کوچک و ضبط و نمایش هر گام با وقفه و مکث تا یادگیرنده تلاش ‌کند آن گام‌ها را قبل از این که ببیند انجام دهد. رهنمود ویدئویی را می‌توان با یادگیرنده یا هر فردی به عنوان مدل انجام داد. در این مقاله مبانی نظری، انواع، اثربخشی، کاربرد و گام‌های اجرای مدل‌سازی ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 5362 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۰/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول