جلد 2، شماره 151 - ( 4-1397 )                   شماره 151 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, Roshandel Rad M, Seyyed Noori S Z, Palevanneshan S. The Role of Songs and Rhymes on the Emotional and Social Development of Hearing Impaired Children and Infants. Exceptional Education. 2018; 2 (151)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1308-fa.html
موللی گیتا، روشندل راد محبوبه، سیدنوری سیده زهرا، پهلوان نشان سحر. نقش شعرخوانی بر رشد عاطفی – اجتماعی نوزادان و خردسالان کم‌شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 2 (151)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1308-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی ، drgmovallali@gmail.com
2- دانشگاه گیلان،ایران.
چکیده:   (577 مشاهده)
زمینه: شعرها به‌عنوان نماد فرهنگی و ارزشی هر کشوری از نسلی ‌به نسل دیگر منتقل می‌شود و از تجربیات لذت­بخشی هستند که می‌توانند نقش مهمی در پیوند عاطفی والد-کودک و کمک به رشد عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند. شعرهای کودکانه به ویژه در سال‌های ابتدایی که دوره حساس دل‌بستگی است نقش مهمی در ارتباط والد- فرزند ایفا می‌کند. این امر برای کودکان کم‌شنوا که به توان‌بخشی زودهنگام نیاز دارند از اهمیت به سزایی برخوردار است.
روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و مطالعه کتابخانه‌ای انجام شد، بدین ترتیب که اطلاعات مختلف در مورد موضوع پژوهش از منابع اطلاعاتی مختلف شامل مقالات، کتاب‌های دانشگاهی و منابع علمی داخلی و خارجی از پایگاه‌های معتبر جستجوی علمی مانند Magiran،Elsevier،Wiley،PubMed و موتور جستجوی Google Scholar اطلاعات مربوط به بازده زمانی سال‌های 1996 تا 2017، گردآوری و مورد توصیف، تبیین و بحث قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: شعرخوانی نقش مهمی در رشد عاطفی اجتماعی کودک دارد و به‌عنوان یک‌زبان ارتباطی می‌تواند پیوند عاطفی کودک والد را تحکیم ببخشد و مهارت‌های اجتماعی مختلف را به کودک آموزش داد. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی رشد عاطفی، هیجانی و اجتماعی در کودکان و نقش عوامل مؤثر بر آن، مهارت‌های اجتماعی/عاطفی را در کودکان ناشنوا بررسی کرده و با معرفی راهکارهای تسهیل‌کننده در رشد این مهارت‌ها به معرفی رویکرد شعرخوانی و تأثیر آن بر بهبود روند یادگیری در کودکان کم‌شنوا و ناشنوا بپردازد.
 
متن کامل [PDF 206 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول