جلد 1، شماره 150 - ( 2-1397 )                   شماره 150 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chatrmehr S, Hosseinkhanzadeh A A, Shakerinia I, Baradaran M. Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering. Exceptional Education. 2018; 1 (150)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.html
چترمهر سمیه، حسین خانزاده عباسعلی، شاکری نیا ایرج، برادران مجید. تأثیر آموزش مهارت‌های ابرازمندی برخودکارآمدی در روابط بین‌فردی در کودکان مبتلا به لکنت زبان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 1 (150)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.html


1- ، psy_chatrmehr@yahoo.com
چکیده:   (765 مشاهده)
زمینه: یکی از شایع‌ترین اختلال‌‌های گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بین‌فردی را محدود می‌سازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارت‌های ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بین‌فردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد.
روش: نوع مطالعه، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعه‌کننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ بود که از این میان ۲۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بین‌فردی با همتایان ویلر و لد(۱۹۸۲) استفاده شد. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه ۵/۱ ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به‌دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بین‌فردی(۶/۱۴۲۲) و خرده‌مقیاس‌های با تعارض (۱۲/۱۱۴) و بدون تعارض (۰۳/۱۷۵) را افزایش دهد (۰۰۱/۰P).
نتیجه‌گیری: به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه می‌کنند، افزایش مهارت‌های ابرازمندی آن‌ها می‌تواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توان‌بخشی آن‌ها استفاده گردد.
متن کامل [PDF 228 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات گفتار و زبان
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۲۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول