جلد 7، شماره 150 - ( 2-1397 )                   شماره 150 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni Ezhiyeh A, Nourozi G. Son-Rise Program (SRP) for Children with Autism Spectrum Disorder. Exceptional Education. 2018; 7 (150)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1283-fa.html
محسنی اژیه علیرضا، نوروزی قاسم. برنامه سان-رایز (SRP) برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 7 (150)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1283-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان ، armohseni1368@gmail.com
2- استایار دانشگاه اصفهان
چکیده:   (86 مشاهده)
زمینه: اختلال طیف اُتیسم (ASD) یکی از اختلال‌های عصبی رشدی که مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی برای کودکان به همراه دارد. برای مقابله با مشکلات کودکان، روش‌های مختلف بر مبنای جهت‌گیری‌های متفاوت ابداع شده است. پژوهش مروری حاضر با هدف معرفی برنامه سان-رایز (SRP) برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام گرفته است. این برنامه بر مبنای تحلیل رفتار کاربردی (ABA) تدوین شده است، اما تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای با آن دارد. برنامه سان-رایز (SRP) جزء مداخلات فشرده به شمار می‌رود که 5 روز در هفته (40 ساعت) اجرا می‌شود. در این برنامه به والدین آموخته می‌شود تا به فرزند خود عشق بورزند، به او احترام بگذارند و او را «آنچنان که هست» بپذیرند، تا از طریق این پذیرش، فرزند خود را به برقراری ارتباط دو جانبه در محیط آرام‌بخش خانه تشویق کنند.
نتیجه گیری: یافته‌های پژوهشی نیز ثابت کرده‌اند که این برنامه، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم را بهبود می‌بخشد.
متن کامل [PDF 176 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۲۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول