جلد 6، شماره 149 - ( 12-1396 )                   شماره 149 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi G, Karimi A. Introduction to self-advocacy approach and literature review of its effects as an appropriate means for empowering people with intellectual and developmental disabilities. Exceptional Education. 2018; 6 (149)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1263-fa.html
نوروزی قاسم، کریمی عاطفه. معرفی رویکرد خود- وکیلی و بررسی مروری تأثیرات آن به عنوان روشی مناسب برای توانمند سازی افراد دارای کم توانی ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 6 (149)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1263-fa.html


1- استادیار دانشگاه اصفهان ، g_norouzi@edu.ui.ac.ir
2- دانشجوی روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (97 مشاهده)
در زمان های نه چندان دور افراد دارای کم توانی ذهنی از حقوق اولیه ی خود محروم بودند و تعداد زیادی از این افراد به خاطر این محرومیت، دست به مبارزه علیه تبعیض زدند و خواستار حقوقی برابر با دیگر افراد جامعه از طریق جنبش خود-وکیلی شدند. هدف اصلی این جنبش، توانمند سازی و بهبود شرایط زندگی افراد دارای کم توانی ذهنی از طریق مشارکت دادن آن ها در تصمیماتی است که درباره آن ها گرفته می شود. در این مقاله هدف معرفی جنبش خود وکیلی به عنوان یکی از برنامه های مؤثر جهت توانمندسازی افراد دارای کم توانی ذهنی از طریق بررسی منابع کتابخانه ای است که در حال حاضر در برخی از کشورهای جهان اجرا می گردد. در کشور ایران علی رغم تلاش های صورت گرفته در زمینه آموزش و توان‌بخشی، از ظرفیت های جنبش خود- وکیلی برای توانمندسازی افراد دارای کم توانی ذهنی غفلت شده است. این درحالی است که نتایج به دست آمده حاصل از اجرای این جنبش در کشورهای مختلف، نشان می دهد که این برنامه سهم به سزایی در افزایش اعتماد به نفس، رشد مهارت های اجتماعی، احساس شایستگی، تقویت خودپنداره و هویت اجتماعی و در نهایت تقویت مهارت های شغلی و نیل به استقلال در افراد دارای کم توانی ذهنی داشته است و اجرای آن در ایران می تواند در آموزش و توان‌بخشی این افراد بسیار مؤثر باشد؛ بنابراین باید در قالب برنامه ملی به آن توجه خاصی مبذول گردد.
 
متن کامل [PDF 189 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۱۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول