جلد 4، شماره 126 - ( 7-1393 )                   شماره 126 صفحات 44-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavakoli E, torabi F. Who Are Twice Exceptional Children: Identification, Characteristics and Problems. Exceptional Education. 2014; 4 (126) :44-52
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-120-fa.html
توکلی الهام، ترابی فاطمه. کودکان استثنایی دوگانه چه کسانی هستند؟ شناسایی، ویژگی ها و مشکلات. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 4 (126) :44-52

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-120-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، elhamtavakoli1988@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (7241 مشاهده)
زمینه: استثنایی‌های دوگانه را گروهی تشکیل می دهند که در کنار بعد تیزهوشی، مشکلات رفتاری، اجتماعی، هیجانی یا تحصیلی دارند و از میان گروه‌های استثنایی بیشترین سوء تعبیرها و قضاوت های نادرست در موردشان وجود دارد و بیشتر از تمامی گروه‌های استثنایی مورد غفلت قرار گرفته اند. والدین، معلمان و متخصصان همگی در شناسایی همزمان نشانه های هوش بالا و در عین حال ناتوانی های این گروه، عاجزند. به دلیل این مشکلات تشخیصی، با مسائل عمده ای پیرامون این گروه رو به رو هستیم. از جمله این که توانمندی های آنها را به عنوان زیرگروهی از تیزهوشان که سرمایه‌های انسانی جوامع هستند، از دست می دهیم. نتیجه گیری: از آنجا که شناسایی و مداخله زودهنگام برای این گروه می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی از جمله پدیده کم پیشرفتی و مشکلات روانی، اجتماعی آنها در آینده جلوگیری کند، در این مقاله تلاش شده است تا نحوه شناسایی، ویژگی‌ها و مشکلات کودکان استثنایی دوگانه جهت آشنایی بیشتر متخصصان با این گروه مطرح شوند.
متن کامل [PDF 170 kb]   (2514 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۴/۲۴

ارسال پیام به نویسنده مسئول