1- آموزش و پرورش ، a.sadeghi73@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده: (3265 مشاهده)
هدف:. هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانشآموزان آهسته گام در دورهی ابتدایی میباشد.
روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانشآموزان دبستانی آهستهگام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانشآموزان آهستهگام که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیاز سنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از آمار توصیفی( میانگین و درصد) برای پردازش اطلاعات استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که متون خواندن کاربردی موردنیاز برای دانشآموزان آهستهگام شامل شش مؤلفهی مهارتهای اجتماعی، مهارتهای مراقبت از خود، مهارتهای بهداشت شخصی، مهارتهای غذا خوردن، مهارتهای لباس پوشیدن و مهارتهای زندگی مستقل است. مهارتهای شناساییشده به ترتیب اهمیت قرار گرفتنشان در متون خواندن کاربردی به سه دستهی مهارتهای الزامی، مهارتهای انتخابی و مهارتهای اختیاری تقسیم شدند.
نتیجهگیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط میشود هرچه متون خواندنی که به دانشآموزان آهستهگام آموزش داده میشود کاربردیتر باشد، یعنی دانشآموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیتهای اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود مییابد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1396/8/2 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/2/1 | انتشار: 1397/10/21 | انتشار الکترونیک: 1397/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول