جلد 2، شماره 151 - ( 4-1397 )                   شماره 151 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi sayyah A. Designing guideline of developing functional reading texts for intellectual disabed in primary school. Exceptional Education. 2018; 2 (151)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1179-fa.html
صادقی سیاح علی، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غلامعلی لواسانی مسعود. طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته‌گام در دوره ابتدایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 2 (151)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1179-fa.html


1- آموزش و پرورش ، a.sadeghi73@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (412 مشاهده)
هدف:. هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته گام در دوره‌ی ابتدایی می­باشد.
روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانش­آموزان دبستانی آهسته­گام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانش­آموزان آهسته­گام که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند‌. به منظور جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیاز سنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از آمار توصیفی( میانگین و درصد) برای پردازش اطلاعات استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد که متون خواندن کاربردی موردنیاز برای دانش‌آموزان آهسته­گام شامل شش مؤلفه‌ی مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های بهداشت شخصی، مهارت‌های غذا خوردن، مهارت‌های لباس پوشیدن و مهارت‌های زندگی مستقل است. مهارت‌های شناسایی‌شده به ترتیب اهمیت قرار گرفتن­شان در متون خواندن کاربردی به سه دسته­­ی مهارت‌های الزامی، مهارت‌های انتخابی و مهارت‌های اختیاری تقسیم شدند.
نتیجه­گیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط می‌شود هرچه متون خواندنی که به دانش­آموزان آهسته­گام آموزش داده می­شود کاربردی­تر باشد، یعنی دانش­آموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیت­های اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود می­یابد. 
 
متن کامل [PDF 179 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول