جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajmohammadi M, Nesaeean A, Asadi Gandomani R. Comparing the Time Perception in Sub-types of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders. J Except Educ 2017; 2 (145) :39-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1104-fa.html
حاج محمدی مهری، نساییان عباس، اسدی گندمانی رقیه. مقایسه ادراک زمان در زیرنوع‌های اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 2 (145) :39-46

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1104-fa.html


1- دانشگاه بجنورد
2- دانشگاه بجنورد ، psy.assady@gmail.com
چکیده:   (4444 مشاهده)

زمینه: ادراک زمان، عملکرد مهمی است که توانایی پیش‌بینی و آینده‌بینی و کارآمدی پاسخ نسبت به رخدادهای در حال وقوع را تسهیل می‏کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه ویژگی‏های ادراک زمان در 3زیرنوع اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بود.

روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی ـ مقایسهای بود و جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دبستانی با اختلال کمتوجهی-بیش ‏فعالی بود که در مدارس دخترانه‏ شهر سیرجان در سال1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 69کودک با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بود که به روش نمونه ‏گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‏ آوری داده‏ ها از پرسش‌نامه اختلال رفتاری آخنباخ و 3تکلیف برآورد، تولید و بازسازی زمان استفاده شد. داده‏ ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون توکی) تحلیل شد.

یافته‏ ها: نتایج پژوهش نشان داد در تکلیف برآورد زمان بین 3زیرنوع اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی تفاوت معنی‏داری وجود دارد (01/0>P). همچنین یافته‏ های پژوهش نشان داد که در تکلیف تولید زمان و بازسازی زمان تفاوت معنی‏داری در زیرنوع‏های اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی وجود ندارد (05/0P>).

نتیجه‏ گیری: براساس یافته ‏های این پژوهش ادراک زمان در زیرنوع‏های اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی متفاوت است.

متن کامل [PDF 288 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1396/3/12 | ویرایش نهایی: 1396/5/22 | پذیرش: 1396/4/27 | انتشار: 1396/4/27 | انتشار الکترونیک: 1396/4/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.