جلد 5، شماره 142 - ( آذر و دی (ویژه نامه کاردرمانی) 1395 )                   شماره 142 صفحات 63-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani A. The Impact of Multidisciplinary Occupational Therapy on Reading Improvement of Children with Hearing Impairment (case study). J Except Educ 2016; 5 (142) :59-63
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1041-fa.html
قربانی آزاده. تاثیر درمان چندوجهی کاردرمانی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان کم‌شنوا: موردپژوهی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 5 (142) :59-63

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1041-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، Ghorbani.ot@gmail.com
چکیده:   (4179 مشاهده)

زمینه: خواندن یک مهارت مهم برای یادگیری دروس است. افت شنوایی می­تواند منجر به اختلال خواندن در دانش­آموز کم­شنوا شود. هدف از کاردرمانی در این دانش­آموزان علاوه بر آموزش، شناخت، ارزیابی و برطرف کردن موانع یادگیری نیز می­باشد.

روش : این مطالعه به صورت مورد پژوهی روی یک دانش­آموز دختر کم­شنوا پایه چهارم ابتدایی، دارای اختلال خواندن انجام شد. ارزیابی اولیه در سه حیطه جسمی، روانی و شناختی انجام گردید. ابزارهای ارزیابی شامل: مشاهده، مصاحبه با معلم و والدین، آزمون­های تمییز شنیداری، حافظه کاری، دیداری و شنیداری،آزمون توجه، تصاویر تشخیص شکل از زمینه و مطالب کتاب خوانداری سال چهارم، درک مطلب و تصویرسازی بود. پس از جمع­بندی نتایج حاصله از ارزیابی، فعالیت­هایی مناسب با شرایط دانش­آموز جهت انجام در جلسات کاردرمانی تهیه شد. همچنین تمریناتی جهت ارائه به والدین برای انجام در منزل تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت.

یافته­ ها: ارزیابی­های اولیه دانش­آموز علائم اضطراب و کمبود اعتماد به نفس را نشان داد. مشکلات حیطه شناختی شامل ضعف حافظه دیداری و شنیداری، تمییز شنیداری، محدودیت دامنه لغات، درک مطلب و تصویرسازی بود. میانگین سرعت خواندن دانش­آموز 14 کلمه در دقیقه بودکه در پایان جلسات تا 20 کلمه در دقیقه افزایش یافت. همچنین توانایی دانش­آموز در تمامی حیطه­های شناختی به­جز تمییز شنیداری بهبود یافت.

نتیجه­ گیری: اگر آموزگاران از دلایل ایجاد برخی ناتوانی­های دانش­آموزان آگاهی داشته­ و راهکارهای مناسب را بکارگیرند، به ارتقای عملکرد دانش­آموزان کمک موثری می­کند.

متن کامل [PDF 263 kb]   (581 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعۀ تک‌آزمودنی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1395/10/26 | ویرایش نهایی: 1395/11/24 | پذیرش: 1395/10/27 | انتشار: 1395/11/24 | انتشار الکترونیک: 1395/11/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.