زمینه: اختلال سلوک یکی از رایجترین اختلالهای روانپزشکی بین دانشآموزان است، بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال سلوک بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 24دانشآموز مقطع متوسطه با اختلال سلوک شهرستان رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه (هرگروه 12نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون استروپ (1935) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شد. آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بهصورت گروهی در 8جلسه برای گروه آزمایش ارایه شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بهبود بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال سلوک بهطور معنیداری تاثیر دارد (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روش آموزش شناختی-رفتاری مدیریت خشم یکی از کارآمدترین روشهای درمانی بوده و در کاهش تکانشگری، اضطراب و پرخاشگری بدنی در دانشآموزان با اختلال سلوک موثر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |