جلد 3، شماره 146 - ( 6-1396 )                   شماره 146 صفحات 14-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Karbasdehi E, Hossein Khanzadeh A, Rahbar Karbasdehi F. The Effect of Cognitive-Behavior Anger Management Training on Response Inhibition in Students with Conduct Disorder. J Except Educ 2017; 3 (146) :9-14
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1020-fa.html
رهبر کرباسدهی ابراهیم، حسین‌خانزاده عباسعلی، رهبر کرباسدهی فاطمه. تاثیر آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 3 (146) :9-14

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1020-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، Ebrahim.Rahbar74@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (4690 مشاهده)

زمینه: اختلال سلوک یکی از رایج‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی بین دانش‌آموزان است، بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک بود.

روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 24دانش‌آموز مقطع متوسطه با اختلال سلوک شهرستان رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه (هرگروه 12نفر) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون استروپ (1935) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شد. آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم به‌صورت گروهی در 8جلسه برای گروه آزمایش ارایه شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بهبود بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک به‌طور معنی‌داری تاثیر دارد (0/001>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روش آموزش شناختی-رفتاری مدیریت خشم یکی از کارآمدترین روش‌های درمانی بوده و در کاهش تکانش‌گری، اضطراب و پرخاشگری بدنی در دانش‌آموزان با اختلال سلوک موثر است.

متن کامل [PDF 140 kb]   (781 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1395/9/28 | ویرایش نهایی: 1396/10/18 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1396/10/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.