جلد 2، شماره 108 - ( 6-1390 )                   شماره 108 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalil Abkenar S S, Ashoori M, Movalleli G. The effect of meta cognitive instructions on reading of children with hearing impairment . J Except Educ 2011; 2 (108) :38-47
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1007-fa.html
جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد، موللی گیتا. تأثیر آموزش های فراشناختی در خواندن کودکان با مشکل شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1390; 2 (108) :38-47

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1007-fa.html


1- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
چکیده:   (3707 مشاهده)

خواندن یکی از فعالیت های بسیار هوشمندانه ای است که انسان در طول زندگی یاد می گیرد. مهارتی است که بر پیش نیاز های فراوانی مبتنی بوده و ماهر شدن در همه ابعاد آن، مستلزم زمانی طولانی است. خواندن را شاید بتوان مهم ترین مهارت در بین مهارت های آموزشی دانست. می­توان گفت تقریبا هیچ درسی نیست که فهم و یادگیری و موفقیت در آزمون آن، کم یا زیاد، به میزان مهارت خواندن دانش آموز وابسته نباشد. خواندن در همه سنین یکی از کارآمدترین و دوست داشتنی­ترین روش­های غنی کردن زبان است. خواندن کتاب­های ساده­ی مصور (که برای غنی کردن گنجینه ی واژگان طراحی شده­اند) برای کودک یا به وسیله خود کودک، موجب رشد گنجینه­ی واژگان، نحو، معنا شناسی و کاربرد زبان می شود. از داستان ها می­توان اطلاعات جهان شمول، اجتماعی و الگو های گفتگو را به دست آورد. خواندن، کلیدی برای گنجینه ی سرشاری از اطلاعات و پایه ای برای رسیدن به موفقیت آموزشی است.

یادگیری که اساسی ترین توانایی انسان برای رشد عقلی و سازگاری با محیط می باشد به شدت تحت تاثیر شنوایی قرار دارد. راهبردهای یادگیری ، دو دسته­ی شناختی1 و فراشناختی2 را در برمی گیرند.

مباحث مربوط به شناخت و فرا شناخت و استفاده از آن ها در فرایند خواندن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که فرایند یادگیری در اغلب دانش آموزان به صورت سازمان نیافته و غیر رسمی انجام می گیرد، این یادگیری در طول زندگی و بر اساس تجربه به­ندرت سازماندهی و بررسی می شود.   

واژه‌های کلیدی: فراشناخت، خواندن، ‌ کودک
متن کامل [PDF 772 kb]   (1324 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1395/9/21 | ویرایش نهایی: 1395/9/21 | پذیرش: 1395/9/21 | انتشار: 1395/9/21 | انتشار الکترونیک: 1395/9/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.