جلد 6، شماره 143 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   شماره 143 صفحات 14-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ramezani S, arab ameri E, hemayat talab R. Effects of a selected training program on the balance of children with hearing disorder. J Except Educ. 2017; 6 (143) :14-21
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-816-fa.html
رمضانی شهین، عرب عامری الهه، حمایت طلب رسول. تاثیر یک دوره تمرینات منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 6 (143) :14-21

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-816-fa.html


1- دانشگاه تهران ، ramezani108@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (2841 مشاهده)

زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب‌شنوایی بود.

روش: جامعه آماری شامل تمامی کودکان دارای آسیب‌شنوایی شهرستان مریوان بود. به همین منظور 32کودک (دختر و پسر) آسیب‌دیده‌شنوایی 12-7ساله با استفاده از نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی به 2گروه گواه(16نفر) و آزمایش (16نفر) تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل آن‌ها از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی-2 استفاده شد. گروه آزمایش یک دوره برنامه تمرینی منتخب را به مدت 20جلسه انجام دادند. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌های ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد.

یافته ها: نتایج آزمون‌های آماری تفاوت معناداری در نمرات پس‌آزمون بین گروه‌های آزمایش و گواه را نشان داد (05/0p=). با این حال در خرده‌آزمون‌های‌ ایستادن پاشنه- پنجه روی چوب موازنه با چشمان باز و ایستادن با یک پا روی چوب موازنه با چشمان بسته تفاوتی مشاهده نشد.

نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت که تمرینات منتخب مورداستفاده در این پژوهش می‌تواند موجب بهبود تعادل کودکان دارای آسیب‌شنوایی ‌شود.

متن کامل [PDF 269 kb]   (700 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/10/11 | ویرایش نهایی: 1396/5/23 | پذیرش: 1395/3/16 | انتشار: 1395/12/9 | انتشار الکترونیک: 1395/12/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول