یزد ، k.barzegar@yazd.ac.ir
چکیده: (10802 مشاهده)
زمینه: اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی، یکی از اختلالهای عصبی- رفتاری کودکان است که به عوامل وراثتی و محیطی متعددی وابسته است و در سنین پنج تا هفت سالگی در فرد بر اساس سه رفتار بیتوجهی، بیشفعالی و تکانشگری تشخیص داده میشود. کودکان مبتلا به این اختلال نسبت به همسالان خود بیش از اندازه و به حد افراطی فعال و پر جنب و جوش بوده و رفتارهای نسنجیده و ناگهانی که گاهی جزو رفتارهای پرخطر محسوب میشوند نیز در این کودکان بسیار است.
نتیجه گیری: با توجه به میزان شیوع بالای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی در کودکان و صدمات جبرانناپذیری که در عملکرد فردی و تحصیلی کودک همچون بزهکاری، پرخاشگری، اعتیاد، افت تحصیلی و اختلال های یادگیری می گذارد، شناسایی بهنگام و مداخله مناسب میتواند نقش چشمگیری در جلوگیری از پیامدهای آن در بزرگسالی داشته باشد؛ بنابراین در این پژوهش سعی شده با معرفی این اختلال و ارایه راهکارهای عملی، معلمان را در امر تشخیص و برقراری ارتباط صحیح با کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در جهت کمک به بهبودی مبتلایان یاری رسانیم.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1393/4/21 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/12/16 | انتشار: 1394/6/15 | انتشار الکترونیک: 1394/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول