جلد 4، شماره 141 - ( مهر و آبان 1395 )                   شماره 141 صفحات 32-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ladoni Fard N A, Shojaee S, Hemati Alamdarloo G. The Effectiveness of Linguistic Plays Program on Working Memory of Male Students with Dyslexia. Exceptional Education. 2016; 4 (141) :32-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-722-fa.html
لدنی فرد نعمت الله، شجاعی ستاره، همتی علمدارلو قربان. اثربخشی برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان پسر با نارساخوانی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 4 (141) :32-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-722-fa.html


1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، bahareman@shirazu.ac.ir
چکیده:   (2932 مشاهده)

زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان پسر با نارساخوانی انجام شد.

روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد بررسی شامل 30پسر با نارساخوانی (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان پایه اول تا پنجم، از مرکز ناتوانی‌یادگیری رودکی شیراز انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون حافظه‌ کاری کورنولدی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 15جلسه 45دقیقه‌ای، در 8 هفته متوالی تحت آموزش برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل‌‌کوواریانس استفاده شد.

یافته ها: یافته پژوهش نشان داد در مرحله پس‌آزمون نمرات حافظه‌ کاری آزمودنی‌های گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (05/0>p).

نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آموزش برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی می‌تواند بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان نارساخوان تاثیر داشته باشد.

متن کامل [PDF 276 kb]   (1367 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۸/۱۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول