جلد 6، شماره 134 - ( شهریور 1394 )                   شماره 134 صفحات 38-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani H, Kamali M. Review and Evaluation of the Models of Disabilities in the Rehabilitation Sciences. J Except Educ 2015; 6 (134) :30-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-698-fa.html
سلیمانی حمیده، کمالی محمد. بررسی و ارزیابی مدل های ناتوانی در علوم توان بخشی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 6 (134) :30-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-698-fa.html


1- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2- دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (6934 مشاهده)

 زمینه: هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی الگو­های ناتوانی در علوم توان‌بخشی است. در طول 3 دهه؛ پژوهشگران در تلاش برای ایجاد بنیاد معرفت‌شناختی روشن و آشکار در حوزه­ توان‌بخشی بوده­اند. به‌طورکلی الگو­های ناتوانی نقش مهمی را در فراهم کردن حمایت ­های نظری- عملی و خدمات­رسانی برای افراد با ناتوانی ایفا می­ کنند.

 روش: پژوهش انجام‌شده، پژوهشی نظری بود. در حوزه مباحث مربوط به الگو­­ها و فراهم کردن ارزیابی آن‌ها؛ تعیین مفروضه­­ های اساسی در رابطه با الگو­ها، تعاریف و اصطلاحات از اهمیت ویژه­ و تعیین‌کننده‌ای برخوردار است. بدین منظور، نخست مبانی نظری الگوهای ناتوانی که در علوم توان‌بخشی مطرح هستند؛ مورد معرفی، توضیح و توصیف قرار گرفتند. در ادامه به تبیین ارتباط بین این الگو­ها با یکدیگر پرداخته شد و پس‌ از آن به ارزیابی با استفاده از روش تجزیه‌و تحلیل منظم و به تبیین ارتباط بین این الگو­ها پرداخته شد و مورد بحث نیز قرار گرفتند.

 یافته‌ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان می­دهد که پژوهش و شناخت مبانی نظری الگو­های ناتوانی می­تواند چشم­ انداز روشنی را برای متخصصان، کارشناسان، درمانگران، آموزگاران، قانون­گذاران و افراد با ناتوانی و سازمان‌هایشان فراهم آورد.

واژه‌های کلیدی: الگو­، ناتوانی، توان‌بخشی
متن کامل [PDF 411 kb]   (2070 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/6/30 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1394/6/30 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.