جلد 2، شماره 130 - ( اردیبهشت 1394 )                   شماره 130 صفحات 31-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi R, daneshmandi H. The Relationship between Intelligent Quotient with Dynamic Balance in Intellectual Disability Children. Exceptional Education. 2015; 2 (130) :31-36
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-276-fa.html
احمدی رحمت، دانشمندی حسن. رابطه بین هوشبهر با تعادل پویا در دانش آموزان پسر با کم توانی ذهنی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 2 (130) :31-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-276-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، rahmatahmadi23@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (4166 مشاهده)

کم توان ذهنی، یکی از متداول‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش‌‌بهر و تعادل ایستا و پویا در کودکان کم توانان ذهنی است. نمونه آماری پژوهش شامل 31 دانش‌آموز پسر عقب مانده ذهنی که در دوگروه (کنترل 14 نفر با میانگین سن02/3±07/11سال، قد86/7±152سانتیمتر، وزن 08/8±07/44کیلوگرم) و (17نفر تجربی با میانگین سن 95/1±23/11سال، قد 07/7±147سانتیمتر، وزن 85/4±11/38کیلوگرم ) است که به صورت تصادفی هدف‌دار به عنوان آزمودنی انتخاب شده‌اند. اطلاعات فردی که شامل: قد، وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پرونده پزشکی دانش‌آموزان جمع‌آوری گردید. برای ارزیابی نتایج از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان دادند رابطه معنی‌داری میان هوشبهر و تعادل وجود ندارد (p≤0.05). افراد مبتلا به مشکل کم توان ذهنی در مقایسه با افراد طبیعی دچار تاخیر در رشد حرکتی بوده و دارای سطح IQ پایین تری هستند که به نظر می رسد باعث کاهش تعادل در آنها می‌شود. همچنین بهبود مهارت‌های تعادلی از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های تمرینی تعادلی برای کودکان کم توان ذهنی از سوی مربیان و معلمان ورزش به‌ویژه در سنین کمتر که الگوهای حرکتی آنان در حال شکل‌گیری است، میتواند مورد تأکید قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: کم توان ذهنی، تعادل، هوشبهر
متن کامل [PDF 433 kb]   (1882 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۵/۲۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول