Zeini M, hamidi F. The effectiveness of phonological awareness training in reading
performance of elementary students with reading disorders
(a systematic review of past studies). J Except Educ 2025; 2 (186) : 5
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2715-fa.html
1- دانشگاه علامه طباطبایی ، Marzyah583@yahoo.com
2- دانشگاه شهید رجایی
3- فرهنگی
چکیده: (48 مشاهده)
چکیده
هدف: عملکرد خواندن از موضوع های مهم یادگیری در دانش آموزان است که می تواند در سایر جنبه ها و موضوع ها
تأثیرگذار باشد. درواقع عملکرد خواندن در توانایی سلیس و روان خوان و درک مطالب کتاب اهمیت ویژه ای در دانش آموزان
دارد.
روش: این پژوهش توصیفی تحلیلی و از نوع بنیادی است که در آن به تحلیل کمی و کیفی پژوهش های گذشته ازنظر
موضوعاتی همچون سهم موضوعی مقالات، روش های پژوهش، گویه های نگرشی و روند نگرش پرداخت شده است. در این
پژوهش و با توجه به هدف آن، از روش نظام دار استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش های داخلی و خارجی بود
که با استفاده از واژه های کلیدی دانش آموزان با عملکرد ضعیف در خواندن و آ گاهی واجی در پایگاه های اطلاعاتی پرتال
جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، مگیران، گوگل اسکولار، پایگاه
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور ایران و در پایگاه های اطلاعاتی خارجی، ساینس
دایرکت، اسپرینگ، ایرانداک و گوگل اسکلر مورد جستجو قرار گرفتند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ۱۰۳ پژوهش
یافت شد و درنهایت ۲۵ مقاله ) ۸۰ درصد( و ۵ رساله ) 20 درصد( درمجموع 30 مقاله و رساله منطبق با هدف پژوهش و ملاک
انت خاب و یافته های پژو هش ا ستخراج شدند.
نتیجه گیری: نتایج حا کی از آن بود که آموزش آ گاهی واجی بر بهبود عملکرد خواندن در سرعت، دقت و درک مطلب
دانش آموزان با اختلالات خواندن تأثیر بسیار زیادی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود متخصصان امر از این مداخلات در جهت
بهبود علائم این دانش آموزان استفاده نمایند.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1402/11/13 | ویرایش نهایی: 1404/4/29 | پذیرش: 1403/10/16 | انتشار: 1404/4/29 | انتشار الکترونیک: 1404/4/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول