Azimi K, Shehni Yailagh M, Hajiyakhchali A. The guide of development, design and implementation of
mathematical interventions for children at risk for mathematical
learning difficulties: A review study. J Except Educ 2023; 1 (173) : 3
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2566-fa.html
1- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، m.shehniyailagh@scu.ac.ir
چکیده: (618 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: این مطالعه به بررسی ماهیت مشکلات یادگیری ریاضی، به ویژه تعریف، شناسایی و شیوع کودکان
در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی، اصول پیشگیری و مداخله با هدف ارائه رهنمودهایی برای توسعه و طراحی
مداخ الت ریاضی مؤثر برای ارتقاء یادگیری و بهبود عملکرد کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی 5 تا 8 سال
ایرانی می پردازد.
روش: مطالعه حاضر به صورت مروری و با جستجوی منظم و جامع اطلاعات بین سال های 2012 تا 2022 به دو شیوه
رایانه ای و دستی در پایگاه های اطلاعاتی انجام گرفت. معیارهای ورود به مطالعه شامل، )الف( تمرکز محتوای مداخله بر یک
یا چند مؤلفه از مهارت های عددی اولیه، )ب( کارآزمایی های تصادفی کنترل شده یا طرح های شبه آزمایشی، )ج( کودکان
بین 5 تا 8 سال در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی و )د( مطالعات منتشر شده به زبان انگلیسی بود.
یافته ها: یکم به تعریف، شناسایی و شیوع کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته شد. دوم، توجه
بر اهمیت رویکرد پاسخ به مداخله به عنوان مدل پیشگیری چندسطحی معطوف شد. سوم، تعریف مداخله و ویژگی های
مداخ الت ریاضی مورد کنکاش قرار گرفت. چهارم، اصول و رهنمودهای مبتنی بر پژوهش شناسایی و ارائه شد که برای
مداخ الت ریاضی مؤثر اساسی هستند.
نتیجه گیری: در مورد اینکه چگونه نتایج این مطالعه جامع می تواند پژوهشگران، متخصصان، معلمان و مربیان را در
گسترش پایگاه دانش و کاربست محتوا در مورد مداخ الت ریاضی برای کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی
5 تا 8 سال راهنمایی کند، بحث شده است.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1401/11/9 | ویرایش نهایی: 1402/3/20 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار: 1402/3/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول