جلد 1، شماره 173 - ( 2-1402 )                   شماره 173 صفحات 55-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi K, Shehni Yailagh M, Hajiyakhchali A. The guide of development, design and implementation of mathematical interventions for children at risk for mathematical learning difficulties: A review study. J Except Educ 2023; 1 (173) : 3
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2566-fa.html
عظیمی کامیار، شهنی ییلاق منیجه، حاجی یخچالی علیرضا. راهنمای توسعه، طرحریزی و کاربست مداخلات ریاضی برای کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی: یک مطالعه مروری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 1 (173) :35-55

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2566-fa.html


1- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، m.shehniyailagh@scu.ac.ir
چکیده:   (618 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: این مطالعه به بررسی ماهیت مشکلات یادگیری ریاضی، به ویژه تعریف، شناسایی و شیوع کودکان
در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی، اصول پیشگیری و مداخله با هدف ارائه رهنمودهایی برای توسعه و طراحی
مداخ الت ریاضی مؤثر برای ارتقاء یادگیری و بهبود عملکرد کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی 5 تا 8 سال
ایرانی می پردازد.
روش: مطالعه حاضر به صورت مروری و با جستجوی منظم و جامع اطلاعات بین سال های 2012 تا 2022 به دو شیوه
رایانه ای و دستی در پایگاه های اطلاعاتی انجام گرفت. معیارهای ورود به مطالعه شامل، )الف( تمرکز محتوای مداخله بر یک
یا چند مؤلفه از مهارت های عددی اولیه، )ب( کارآزمایی های تصادفی کنترل شده یا طرح های شبه آزمایشی، )ج( کودکان
بین 5 تا 8 سال در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی و )د( مطالعات منتشر شده به زبان انگلیسی بود.
یافته ها: یکم به تعریف، شناسایی و شیوع کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته شد. دوم، توجه
بر اهمیت رویکرد پاسخ به مداخله به عنوان مدل پیشگیری چندسطحی معطوف شد. سوم، تعریف مداخله و ویژگی های
مداخ الت ریاضی مورد کنکاش قرار گرفت. چهارم، اصول و رهنمودهای مبتنی بر پژوهش شناسایی و ارائه شد که برای
مداخ الت ریاضی مؤثر اساسی هستند.
نتیجه گیری: در مورد اینکه چگونه نتایج این مطالعه جامع می تواند پژوهشگران، متخصصان، معلمان و مربیان را در
گسترش پایگاه دانش و کاربست محتوا در مورد مداخ الت ریاضی برای کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی
5 تا 8 سال راهنمایی کند، بحث شده است.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 793 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1401/11/9 | ویرایش نهایی: 1402/3/20 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار: 1402/3/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.