سلیمانی منصور، به پژوه احمد، افروز غلام علی، غلام علی لواسانی مسعود. تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز (9تا22-2- 95 تا 96 -1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 6 (95 و 96)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1582-fa.html
1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3237 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز بود.به این منظور 50نفر از دانشآموزان پسر دیرآموز پایه دوم بین سنین هفت سال و نه ماه تا نه سال و یک ماه انتخاب شدند و با استفاده از پیش آزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل سنجش قرار گرفتند. به منظور اجرای آزمایش،آزمونهای مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون،مقیاس رفتار سازگارانه واینلند و آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته به عنوان پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید.سپس گروه آزمایش به مدت 21 جلسهی یک ساعته در یک دورهی 2 ماهه تحت مداخلهی آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند.پس از خاتمه دوره 2 گروه با استفاده از پسآزمون باهم مقایسه شدند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.تحلیل آماری یافتهها نشان داد که این روش مداخلهای اثر معنیداری بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز داشته است.میتوان نتیجه گرفت که با انتخاب مهارتهای مناسب و آموزش آنها میتوان سطح سازگاری و نمرات دانشآموزان را افزایش داد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول